8,0

közel Melles, Occitanie (France)

Bonica ruta matinal per descobrir l'entorn de Melles, un racó del Pirineu tan poc freqüentat, que es va escollir per reintroduir-hi l'os bru. En tota la pujada només m'he trobat una parella d'holandesos desorientats que volien pujar-hi amb motos de carretera.

Sortint de Melles (recomano sortir des de Fos per acabar la sortida amb final feliç) pujant al coll d'Artigascou, seguint la pista que porta a la petita estació d'esquí de Le Mourtis i baixant per l'altra vessant, pels poblets d'Argut dessus i dessous fins a Fos, seguint un tram del GR-10 i remuntant a Melles.

La pujada es fa per una pista forestal asfaltada els primers 5 ó 6Km que, tot i que es fa llarga per les inacabables ziga-zages, permet guanyar alçada molt còmodament. En les últimes ziga-zages, les vistes sobre l'Aran amb l'Aneto al fons, ajuden a fer la pujada més portable. Un cop a dalt, travessem boscos de pi roig i prats de falgueres fins arribar al Coll d'Artigascou, un paratge realment bonic.

Continuant la pista que surt en direcció NE i volta el Mont Sijol, anem creuant la fageda i arribem a la petita estació de Le Mourtis, que a l'estiu funciona com a Bike-park, encara que jo només em vaig trobar un sol descender. A l'altre costat de l'estació hi ha les pistes de descens. Jo vaig agafar la 44 per que és la 1a que vaig trobar, tot i que m'havia dibuixat el track per la 43. Recomano fer-la per la 43 per que en alguns passos em va tocar baixar de la bici.

Al final del descens es troba la pista que porta a Boutx, la sequim fins que es separen la de la ruta 43 i la de la 50, seguint a l'esquerra per la 50 i baixant per boscos de compte de fades arribem a Argut-dessus. Empalmem amb Argut.dessous pel camí de les Comanies, marcat amb senyals grogues, que anirem seguint tota l'estona i que al final del poble ens desviaran cap a l'esquerra per baixar un divertit corriol que porta a Fos.

Creuem el casc antic de Fos i tombem a l'esquerra i continuem pel GR-10, l'última alegria de la ruta, que ens porta en un pla baixada pel bosc de ribera fins a la cruïlla on comença la pujada cap a Melles i on recomano començar la ruta si no es vol acabar amb una remontada per asfalt que ja no és el que ve més de gust.

Resumint, ruta molt bonica i fàcil per paisatges realment preciosos i gairebé solitaris.