közel Guardiola de Berguedà, Catalunya (España)

Ruta molt maca i recomanable, majoritàriament combina trams de bona pista, altres de curts, on es fa més dreta i tècnica, sobretot a la zona de les pistes d'esquí, i amb corriols a l'últim tram de la ruta. També ens tocarà trepitjar una mica d'asfalt, sobretot al principi, abans d'arribar a la casa de l'Hospitalet de Roca-Sança.

Sortim de Guardiola de Berguedà, per a pujar cap a Bagà on agafarem la carretera de Coll de Pal, aquest és el tram de més asfalt de la ruta, cal seguir per asfalt fins arribar a la casa de l'Hospitalet, on agafarem una bona pista que ens durà fins el refugi de Rebost i més endavant al mirador del Orris i a Pla Baga, d'aquí tornem a agafar la carretera per arribar a Coll de Pal, un tros més endavant aquest s'acaba i ens deixa en bona pista, per arribar a les pistes d'esquí de Molina i Masella, quan toqui pujar arribarà un curt tram bastant dret i pedregós on a nosaltres ens va tocar empènyer la bicicleta, més endavant el camí es torna més bo i menys dret, baixarem fins a Comaoriola, on podrem omplir aigua en una font que raja sobre un cóm, agafarem una pista de forta baixada que ens deixarà sobre el peatge del Túnel del Cadí, continuem baixant i agafem un curt tram de carretera que ens durà a Riu de Cerdanya, on anirem cap a la pista que puja fins a Coll de Pendís, és llarga però planera i en bon estat (nosaltres hi vam trobar bastants turismes que pujaven al Refugi del Serrat de les esposes on si volem podrem tornar a omplir aigua).
Un cop a Coll de Pendís, agafarem el camí que baixa fins el refugi de Sant Jordi (Cavalls del Vent), aquest té algun tram tècnic. Un cop en el refugi, continuarem per el camí de Cavalls del Vent, ara es torna molt rodador i desapareixen els trams tècnics, arribarem a la casa d'Escriu on el camí s'eixampla i es torna pista, més endavant comença a fer forta pujada fins a deixar-nos a Coll d'Escriu.
A partir de Coll d'Escriu, ja ens espera només baixada fins a Grèixer, i d'aquí tornarem a agafar la carretera per a tornar a Bagà, i a través del Camí del Nicolau, cap a Guardiola un altre cop.

Evidentment aquesta ruta només es pot fer en mesos on no hi hagi neu, ja que pujarem a cotes altes i passarem per pistes d'esquí, a l'estiu cal anar en compte a les pistes, ja que s'utilitzen per a descens en bici i creuarem algun tram on podria ser que baixí algú (aquests passos estan molt senyalitzats).