Moving time  2 óra 45 perc

Idõ  3 óra 21 perc

Koordináták 4985

Uploaded 2020. november 8.

Recorded november 2020

közel Lleida, Catalunya (España)

De nou estem confinats, tancament perimetral de Catalunya durant la setmana i confinament per municipis el cap de setmana, en cas de fer esport pots anar al municipis limítrofs. Nosaltres hem anat a pedalar pels termes veïns d’Alpicat, Torrefarrera i Almacelles. Hem arribat fins La Saira, llogaret pertanyent a Almacelles i hem pujat al Tossal de la Caperutxa on hi ha les restes del castell de La Saira.
Al aixecar-nos hem vist que a causa de la humitat que a deixat la pluja d’ahir, aquest matí s’ha instaurat la boira, però això no ens atura. Sortim de Lleida per la banqueta de la Sèquia Major per anar a buscar el camí del Pont del Puell cap a Alpicat, on agafem el camí del Graó Park cap al Pla d’Alpicat i la Cerdera. Baixem cap a les Morreres del Pare Montfort i passem pel costat del Claver i el pantà de Sant Ignasi. Anem a la banqueta del canal de Catalunya i Aragó fins a trobar el camí de Sucs i després trenquem a la dreta pel camí de Sàput fins al camí de la Saira. Pugem al Tossal de la Caperutxa, un turó de 351 metres on hi ha un vèrtex geodèsic i també les restes d’una antiga fortalesa en runes, veiem una estructura d'uns 2 m d'alçada possiblement d’una torre. Diu que al vessant sud del tossal s'han documentat les restes d'un poblat ilerget. Per sort quant estàvem dalt del Tossal el sol ha fet una ullada i hem pogut captar les àmplies vistes que es poden veure des d’aquest punt, encara que avui la boira ens ho a dificultat.
Iniciem el retorn, baixem cap al llogaret de La Saira, amb un sol carrer, seguint l’estructura urbana aplicades per Melcior de Guàrdia, hi ha poques cases i algunes masies disseminades, l'església dedicada a Sant Jaume. Anem a buscar el camí de Vilanova de Segrià que passa pel Pla de la Vaqueria i anem a Malpartit, agregat de Torrefarrera, pero l'església parroquial de la Santíssima Trinitat és sufragània de la d'Alpicat. Creuem el llogaret el carrer Major i pugem cap al Pla del Baró i després baixem cal Alpicat, sortim pel camí dels Rovinals cap a la Travessera de l’Albi. Continuem per la banqueta de la Clamor cap als Boixadors i cap a Lleida.
Csúcs

TOSSAL DE LA CAPERUTXA

Situat a 351 metres d'altitud sobre el nivell del mar. Forma part del terme de l'entitat de població de La Saira, al cim hi ha les restes del castell de La Saira i els seus orígens es podrien trobar en el moment en què aquestes terres formaven part del districte andalusí de Larida. En el vessant sud del tossal s'han documentat les importants restes d'un poblat ilerget.
Vallási helyszín

LA SAIRA

Entitat de població pertanyent al municipi d'Almacelles que quedà despoblada i destruïda arran de la Guerra dels Segadors, i passà a la Corona, però a finals del segle XVIII Melcior de Guàrdia i Matas, barceloní, l'adquirí per a fer-hi un poble nou, repoblant-ho amb gent vinguda d'arreu de Catalunya.

MALPARTIT

A finals del segle XIX es va crear un petit nucli de població amb la construcció d’uns habitatges per als colons que treballaven les terres i es va construir la capella sota la invocació de la Santíssima Trinitat.