Idõ  5 óra 56 perc

Koordináták 1428

Uploaded 2018. október 22.

Recorded szeptember 2018

2,5
5,0

közel Setcases, Catalunya (España)

Ascensió, aprofitant el bon temps de finals d’estiu, al gran senyor dominador del circ d’Ulldeter, el gegantí Bastiments de 2881 m (Pic del Gegant, per als francesos). Hi pujarem per una de les seves vies clàssiques, pel coll de la Geganta i l’Esquena d’Ase, relativament concorreguda però molt menys que l’hiperfreqüentat camí del coll de la Marrana. Per ampliar la ruta, un cop coronat el Bastiments ens dirigim, pel seu contrafort septentrional, cap al Pic de Prat de Bacivers (2844 m), un altre dels grans de la zona. Tanquem el cercle retornant al coll de la Geganta i d’allà a l’aparcament de Vallter. Recomanem anar ben proveïts d’aigua, atès que no trobarem cap punt per abastir-nos-en, i de roba d’abric adequada perquè el temps pot canviar sobtadament.

L’inici de la caminada és, com hem dit, el final de la carretera que des de Setcases porta fins a les pistes d’esquí de Vallter 2000. Això ens permet començar a caminar ja a una bona altitud (2153 m). Pugem cap a les pistes rere els edificis, i inicialment prenem una pista de terra que puja deixant a la dreta unes cintes transportadores del circuit de debutants, i a l’esquerra l’estació inferior del telecadira. En pocs minuts (abans d’arribar a la bassa artificial) l’abandonem, per enfilar-nos enmig del prat cap a la dreta. Ara pugem pel que a l’hivern és la Pista de la Xemeneia, amb un ferm molt pedregós on progressar es fa incòmode, i amb el remuntador a la nostra esquerra. Deixem a la dreta una fita de pedres d’una drecera entre pins que prendrem a la baixada (wp 01, 18 min) i continuem pujant feixugament fins a superar l’extrem superior del remuntador, entre la penúltima i la última torre (wp 02, 37 min). La pista s’acaba i entrem en un sender força fresat, que poc més amunt fa un gir a l’esquerra (wp 03, 47 min) en una zona amb moltes pedres de quars blanc, despreses de les escarpades Xemeneies de Bacivers que ens vigilen des de dalt. El camí pren sentit sud i anirà girant a l’oest, per un tram fàcil de seguir i de poc pendent. Al cap d’una hora de camí entrem al Pla de la Regalíssia, un prat herbós força dret, on el sender defineix unes quantes marrades per ajudar-nos a assolir l’ample Coll de la Geganta (wp 04, 2603 m, 1h 15 min). Les vistes durant la pujada ens han anat fent gaudir del circ d’Ulldeter, sobretot del Gra de Fajol, el Gra de Fajol Petit i el Puig dels Lladres. Ara la vista se’ns obre cap al nord i l’oest, destacant clarament els nostres dos objectius del dia: Bastiments i Pic de Prat de Bacivers. Al nord ens queda la Coma de Bacivers, i cap al nord-est, el camí mena cap al Pic de la Dona (2702 m) passant pel modest Puig d’Ombriaga (2639 m) que tenim a tocar.

Continuem camí vers l’oest per l’amplíssim llom fronterer, que poc a poc es va estrenyent i empinant –és l’Esquena d’Ase. El camí va fent llaçades per terreny pedregós, a voltes tarterós i una mica descompost. La roca és un gneis ocel·lar esplèndid, no s’ha de confondre amb un granit. L’aresta, si és que en podem dir així, és ampla i en cap moment dóna sensació de vertigen, ni tampoc es fa necessari recolzar-se amb les mans. Quan ja portem un parell d’hores i alguns minuts de caminada assolim un replà amb una petita creu memorial (wp 05) just sota la Creu del Bastiments (wp 06, 2867 m). Aquesta és una gran creu metàl·lica d’uns 3 m d’altura, amb un pedestal de ciment, col·locada pel Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG). Incorpora una placa metàl·lica amb el nom del Grup, les dates 1919-1994 i el text “75 anys d’excursionisme”. Doncs aquest 2019 ja en farà 100! A la creu ja trobem una multitud de gent, perquè enllacem amb la via normal pel Coll de la Marrana. Ja per la carena culminant, assolim el punt més alt de la muntanya a 2881,3 m, on hi ha el vèrtex geodèsic (wp 07, 2h 10 min). La pilona de ciment, bastant malmesa, avui en dia ja no s’utilitza per a les determinacions topogràfiques, i la seva funció la fa una petita placa metàl·lica clavada a la roca natural fixa al terra més alta de l’entorn del cim. Una mica més enllà hi ha la punta oest, coronada per un piolet metàl·lic amb bústia per a llibreta de signatures (wp 08, 2880 m, 2h 15 min de caminada). Merescut descans per contemplar les extensíssimes vistes en totes direccions.

Des del mateix piolet davallem cap al nord, per un camí que ràpidament perd desnivell entre grans blocs. És fàcil, i només ocasionalment ens pot anar bé ajudar-nos de les mans per baixar. En escassament 20 min ens plantem al Coll de Bacivers (wp 09, 2774 m). És un coll curiós, perquè la carena defineix una cresta a la dreta i un bony prominent a l’esquerra, amb un ampli corredor enfonsat al mig. En realitat, el turonet de l’oest (esquerra tal com venim) és la part alta d’un gran esllavissament que ha afectat tota la vessant occidental de la muntanya, i el corredor en qüestió seria, de fet, la cicatriu de la capçalera del despreniment. Des d’aquest coll, un camí davalla directament cap a l’Estany de Bacivers, per on podríem anar si descartéssim dirigir-nos al pic de Prat de Bacivers. Nosaltres continuem cap al nord, amb el camí que s’enfila de nou, voregem un cim secundari un xic més baix que el principal, i passat un altre collet enfilem la curta pujada final al Pic de Prat de Bacivers (wp 10, 2844 m, 3h). Al cim hi ha un pal metàl·lic amb un pessebre i el pont de Camprodon, col·locat el desembre de 1993 pel Club Ski Camprodon. Les vistes són també excel·lents en 360º. El nom d’aquest cim té diverses versions: Pic de Prat de Bacivers, Pic de Bacivers, Pic de Prats de Bacivers, Pic dels Bacivers de Prats... Aquests dos últims m’agraden més, ja que potser facin referència a antics drets de pastura que els habitants de Prats (Prats de Molló, al Vallespir? Prats de Balaguer, al Conflent?) devien tenir a la coma de Bacivers, dominada per aquest pic. Des d’aquí, la cara nord del Bastiments és realment imponent. Nova parada per recuperar forces i picar una mica.

La vessant septentrional del pic és molt escarpada; abans de començar el descens davallem fins a un promontori situat al nord-est (wp 11) per contemplar sota nostre la coma de Xauxes i un estètic esperó que la tanca per l’est. Després, ja cap al sud-est i inicialment sense camí, enllacem amb el sender que puja des de l’Estany de Bacivers, més costerut com més avall. Pujar per aquí és un suplici, es nota a la cara dels qui ens creuem, sort que ho agafem de baixada. Per tartera de blocs, el camí surt al planell on hi ha una cabana de pedres (wp 12), que pot servir d’aixopluc en cas d’emergència. Pocs metres més enllà, a la dreta, assolim l’Estany de Bacivers (wp 13, 2610 m, 3h 20 de caminada efectiva, 4h 30 min total). Petit i de planta quasi circular, el seu llit és pedregós, i el nivell de l’aigua el trobem força baix, conseqüència probable d’un estiu poc plujós. De l’estany mateix prenem direcció est, planejant per terreny herbós , tot contornejant per sota les tarteres de la base del Bastiments. Superem un portell ampli i coincidim amb el camí fresat que puja des de la Coma de Bacivers (wp 14, 3h 35 min). Prenent-lo a la dreta, en suau ascens, assolim en pocs minuts el Coll de la Geganta.

Ara desfem el camí de l’anada, parant atenció al Pla de la Regalíssia (wp 15) de no continuar baixant recte en direcció a la Font de la Perdiu. Encara que el camí inicialment és clar, més avall es desdibuixa, el terreny es fa molt més pendent i tapat d’arbusts i pins, i pot ser relliscós en cas de pluja. Nosaltres optem per davallar per on hem vingut a l’anada, anant a baixar per la pista de les Xemeneies, on seguirem una última drecera (wp 01) per acabar de sortir a les instal·lacions de l’estació d’esquí d’on hem sortit al matí. Finalment hem caminat unes 4h 45 min, per a un total de quasi 6 h de l’activitat.