j&jrock

Koordináták 2939

Uploaded 2014. március 30.

Recorded március 2014

3,4
6,8

közel Fontrabiouse, Languedoc-Roussillon (France)

Itinerari: Fontrabiouse (1500m) - Pla de Campllong (1700m) - Riba Planera (1919m) - Rec dels Clots (1950m) - Clot del Mig (2035m) - Pla Bernat (2280m) - Puig del Pla de Bernat (2436m)

Temps efectiu: 4h 50'; Temps total: 6h 50'

Gran recorregut per fer en raquetes a la comarca del Capcir, contrada apacible i allunyada del soroll (tot i les properes estacions d'esquí) des d'on es poden gaudir de nombroses excursions hivernals gràcies a la gran innivació que rep aquesta zona, nogensmenys anomenada la Sibèria. Aquesta excursió no té dificultats tècniques si es resseguiex l'itinerari, els crampons i el piolet no són en principi necessaris, si bé cal parar atenció després de nevades recents i abundants ja que poden haver sobre-acumulacions de neu importants i aumentar els pendentsparticularment al Clot del Mig. Igualment quan se surt al Pla de Bernat, l'orientació pot complicar-se molt amb boira i pot fer molt de vent, això darrer us ho podem garantir. Les condicions de força neu acumulada i vent fort adalt que varem trobar, van endurir una mica una ruta que per altra banda deixa un regust de petita gran aventura. I l'esforç final de fer el cim paga la pena per les vistes impressionants sobre Camporells i els Perics al sud i la Serra de Madres cap a l'est, separada per la gran plana de Matamala.

El recorregut s'inicia al petit poble de Fontrabiouse, al qual s'arriba per la carretera D118 des de Montlluis. Arribats al poble es travessa pel seu carrer principal, que creua el riu dues vegades abans de deixar-nos a un carrer cul de sac, a la dreta una zona residencial i a l'esquerra un vial que puja a la cova de Fontrabiouse, reclam turístic local. En aquest punt podem deixar el vehicle i prendre una pista per darrera les cases i que segueix per la riba dreta del torrent en direcció oest. L'itinerari transcorre per aquesta pista pràcticament fins a la cota 1900m, si hi ha molta neu com en el nostre cas, pràcticament queda colgada i només s'intueix. La pujada és suau però sostinguda, travessant una zona molt boscosa, primer fins al Pla de Camp Llong i finalment fins a la Ribera Plana, dos planells oberts enmig del bosc. Entre aquests dos darrers punts la pista fa un parell de llaçades amplies que es poden evitar per drecera seguint el fons d'un petit barranc lateral al peu del Roc de Querubí. Tot aquest tram, doncs, discorre en direcció oest i per banda d'obaga i la neu s'aguanta bé. Arribats a la Ribera Planera sortim a la carena que ens separa de la Vall de Galba, paral·lela a la vall per on acabem de pujar.

El camí ara pren la carena en direcció sempre oest, pugem molt suaument i quan sembla que hauriem de començar a baixar girem cap al nord-oest remuntant enmig del bosc força més espès, fins arribar a un rec d'aigua que haurem de seguir. Ens portarà fins a unes grans comes dites respectivament Clot de Baix, del Mig i de Dalt. Nosaltres haurem de superar l'esglaó una mica costerut que separa la de Baix de la del Mig. El millor és pujar per la banda est de la coma seguint també direcció nord-oest. En aquest tram pot haver força pendent i algun flanqueig una mica delicat amb les raquetes segons l'estat de la neu. És també aquest indret el que pot revestir una mica de perill per tema allaus, millor no ficar-se al fons del clot si hi ha molta neu a les pales altes que tanquen el Clot del Mig i el Clot Gran pel nord.

Una vegada al Clot del Mig ens trobem a 2015m i ja hem fet una mica més de la meitat de l'ascensió i uns 5km del recorregut. L'ascensió ara prossegueix per un ampli esperó que es veu clarament a la nostra esquerra i en direcció oest. Entremig dels arbres i de rocam anem ascendint el tram possiblement més dur. Fent els descansets pertinents en la pujada podreu albirar cada vegada un panorama més ampli, amb la Serra de Madres al fons en direcció E i la carena fronterera amb els cims de Núria i Cambre d'Ase al sud-est.

Finalment sortirem a una petita collada a la cota 2200 i ens quedarà una darrera costa fins al Pla de Bernat. En aquest tram s'obren també les vistes cap al sud, presidides per la capçalera de la Vall de Galba i al fons a l'esquerra, el Puig Peric i el Petit Peric, superbes muntanyes germanes amb l'ampli coll que les separa. Avancem pel Pla de Bernat, ja vora la cota 2300, i al nostre davant mateix observem la llarga carena final que duu al Puig del Pla de Bernat. Ens atansem a la base de la carena en direcció nord-nord oest (també podeu tirar pel dret rampa amunt si aneu forts!), el paisatge s'obre al nord amb la prolongació del Pla de Bernat vers el Pic de Ginèvre, on arriba un remuntador de l'estació de Puyvalador. El pendent final fins al cim és suau i un plaer per a la vista. Malauradament si bufa el vent, com en el nostre cas, es pot fer una miqueta incomode però això rai!, ja estem adalt!

La tornada la varem fer pel mateix camí ja que el dia no donava per més amb tantes corrents d'aire foragitades (vent de llevant era!). Una bona alternativa per completar el recorregut a manera de mitja ciruclar pot ser arribar-se fins al Pic de Ginevre i baixar per darrera el Serrat de la Llisa Cremada i pel Pla dels Escugots.

De totes totes, un gran descobriment el Puig del Pla de Bernat, a gaudir un petit gran racó de Pirineu!