Letöltés

2022. december 1.

december 2022

Outdoor Navigation

Guide yourself along millions of outdoor trails from your smartphone. Even offline!

Get Wikiloc Premium Upgrade to remove Ads
Outdoor Navigation Outdoor Navigation

közel Vilaller, Catalunya (España)

L´ Alta Ribagorça és una de les comarques del la demarcació de Lleida ida incloses dins de la marca Pirineus. Tot i la seva petita extensió, parlem d'una demarcació que concentra una important dosi d´ atractius que el ciclista segur que gaudirà a la seva sortida: paisatge, duresa i art romànic. L´ Alta Ribagorça es vertebra pels rius Noguera Ribagorçana i Noguera de Tor i és porta d´ importants recursos dels Pirineus, com la Vall de Boí i el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

La ruta que proposem inclou part d'aquests atractius, condensant molt desnivell i varis llocs on parar i fer la fotografia. L'itinerari entra dins de les versions de la Gran Fondo La Falla, una marxa cicloturista que es celebra cada mes de juny.

La versió de mig fons és una opció que combina tot tipus de terrenys en un petit bucle pel territori. Són 106 quilòmetres i 2250 metres que fan una petita incursió a l´ Aragó, a la província d'Osca.

La sortida es fa des del petit poble de Vilaller, una mica cap al nord de Pont de Suert, camí del túnel de Vielha. Ràpidament es pren ruta al sud i, abans d'arribar a La Pont de Suert, capital comarcal, es gira a la dreta entrant a l´ Argó per pujar fins Bonansa per una típica carretera pirinenca, estreta i arrimada a diferents cortals de la muntanya. Són sis quilòmetres que salven un desnivell de 433 metres amb un pendent mitjà de quasi el 7%. El cim s'ubica una mica més enllà del poble, a 1300 metres.

Tot i coronar, la carretera baixa una mica, però continuar per una espècie d´ altiplà, que arriba a superar els 1465 metres de l'Alt d´Espés, no gaire dur, però amb vistes directes sobre Aneto. Més endavant es gira a mà dreta i s´inicia el camí de tornada cap a Pont de Suert. Aquest tram amaga una sorpresa de cinc quilòmetres, l´ Alt de La Cámara de Montanuy, un coll de cinc quilòmetres a un pendent mitjà del 8%.

Ja de nou a l´ Alta Ribagorça, es farà un gir a la dreta per anar fins La Pobla de Segur i tornar per agafar la ruta cap a la vall de Boí, un lloc mundialment famós que combina una increïble col·lecció d´ esglésies romàniques, amb un paisatge pirinenc que emmarca una pujada llarga i exigent.

La pujada a Caldes de Boi ofereix una ascensió d´ uns 11 quilòmetres al 5,5% a partir del pas per Barruera, porta a la vall. L'ascensió alterna diferents rampes i duresa, la sortida de Barruera per exemple ofereix trams al 10%. Abans de Boí, el pendent baixa per entrar en el tram més dur, una successió de corbes que duen fins Caldes de Boí.

Abans, però, passarem pel fabulós poble de Taüll, identificable gràcies al campanar de Sant Climent, símbol mundial del romànic de la Vall de Boí.

Caldes de Boí és un petitíssim nucli urbà al mig de la vall que inclou un hotel termal a l´ altura del Riu Caldes. Existeix la possibilitat d´ anar més enllà i fer un afegit final. La pujada continua durant més de quatre quilòmetres per una estreta carretera fins l'Estany de Cavallers, a quasi 1800 metres d´ altura. Estem a portes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, tresor natural i paisatgístic dels Pirineus de Lleida.

El final de la ruta consisteix en desfer el camí de pujada per arribar fins al creuament de la base del port, girar a la dreta i salvar un petit desnivell abans d'arribar a Vilaller.

------------------------------------------------------------------------

L´Alta Ribagorça es una de las comarcas de la demarcación de Lleida incluidas dentro de la marca Pirineos. A pesar de su pequeña extensión, hablamos de una demarcación que concentra una importante dosis de atractivos que el ciclista seguro que disfrutará en su salida: paisaje, dureza y arte románico. L´ Alta Ribagorça se vertebra por los ríos Noguera Ribagorçana y Noguera de Tor y es puerta de importantes recursos de los Pirineos, como la Vall de Boí y el Parque Nacional d´Aigüestortes y Estany de San Maurici.

La ruta que proponemos incluye parte de estos atractivos, condensando mucho desnivel y varios lugares donde parar y hacer la fotografía. El itinerario entra dentro de las versiones de la Gran Fondo La Falla, una marcha cicloturista que se celebra cada mes de junio.
La versión de medio fondo es una opción que combina todo tipo de terrenos en un pequeño bucle por el territorio. Son 106 kilómetros y 2250 metros que hacen una pequeña incursión en Aragón, en la provincia de Huesca.

La salida se hace desde el pequeño pueblo de Vilaller, un poco hacia el norte de Pont de Suert, camino del túnel de Vielha. Rápidamente se toma ruta al sur y, antes de llegar a Pont de Suert, capital comarcal, se gira a la derecha, entrando en Argón para subir hasta Bonansa, por una típica carretera pirenaica, estrecha y arrimada a diferentes cortados de la montaña. Son seis kilómetros que salvan un desnivel de 433 metros con una pendiente media de casi el 7%. La cumbre se ubica algo más allá del pueblo, a 1300 metros.

A pesar de coronar, la carretera baja un poco, pero continua por una especie de meseta, que llega a superar los 1465 metros del Alt d ́ Espés, no muy duro, pero con vistas directas sobre Aneto. Más adelante se gira a mano derecha y se inicia el camino de vuelta hacia Pont de Suert. Este tramo esconde una sorpresa de cinco kilómetros, l' Alt de La Càmara de Montanuy, un puerto de cinco kilómetros a una pendiente media del 8%.

Ya de nuevo en l´Alta Ribagorça, se hará un giro a mano derecha para ir hasta Pont de Suert y volver para coger la ruta hacia el valle de Boí, un lugar mundialmente famoso que combina una increíble colección de iglesias románicas, con un paisaje pirenaico que enmarca una subida larga y exigente.

La subida a Caldes de Boí ofrece una ascensión de 11 kilómetros al 5,5% a partir del paso por Barruera, puerta del valle. La ascensión alterna diferentes rampas y dureza, la salida de Barruera, por ejemplo, ofrece tramos al 10%. Antes de llegar a Boí, la pendiente se regula para entrar en un par de curvas que conducen hasta Caldes de Boí.

Antes, no obstante, pasaremos por el fabuloso pueblo de Taüll, reconocible gracias al campanario de Sant Climent, símbolo mundial del románico en la Vall de Boí.

Caldes de Boí es un pequeñísimo casco urbano en medio del valle que incluye un hotel termal a la altura del Riu Caldes. Existe la posibilidad de ir más allá y hacer un añadido final. La subida continúa durando más de cuatro kilómetros por una estrecha carretera hasta l'Estany de Cavallers, a casi 1800 metros de altura. Estamos a puertas del Parque Nacional d'Aigüestortes y Estany de Sant Maurici, tesoro natural y paisajístico de los Pirineos de Lleida.

El final de la ruta consiste en deshacer el camino de subida para llegar hasta el cruce de la base del puerto, girar a la derecha y salvar un pequeño desnivel antes de llegar a Vilaller.