Letöltés

2022. december 1.

december 2022

Advanced Filters

Filter by recording month or date. Find trails only from people you are following.

Get Wikiloc Premium Upgrade to remove Ads
Advanced Filters Advanced Filters

közel Roman Catholic diocese of Urgell, Catalunya (España)

La comarca de l'Alt Urgell és hereva directa de l'antic comtat de l'Urgell, un ens geogràfic que té arrels a l´ Edat Mitjana. És per situació, la comarca central dels Pirineus, encaixada entre la Cerdanya i els dos Pallars, ambdós costats i el Solsonès, al sud. La seva forma allargada segueix d´ alguna forma el curs del riu més important de la demarcació de Lleida, el riu Segre.

Dins de la comarca central del Pirineu a Lleida, La Seu d´ Urgell és capital i hub de nombroses rutes ciclistes, amb una gran varietat de terrenys pel ciclista, a portes d` Andorra i els seus ports del sud, amb el Cantó a l'oest per anar cap a Sort i diverses estacions d'esquí nòrdic en direcció a La Cerdanya i Puigcerdà.

La nostra ruta, però, enfila camí cap al sud, seguint les passes de la Volta al Cadí-Moixeró, en direcció al Solsonès, descobrint un itinerari d'una gran duresa i exigència, digne d´ etapa reina de la Volta a Catalunya. Parlem de 140 quilòmetres i 3180 metres de desnivell.

La sortida natural de La Seu d'Urgell direcció sud és la C-14, un tram en el que caldria tenir cura doncs en ocasions registra molt tràfic. Són uns 27 quilòmetres de ruta bastant ràpida que transcorre paral·lela al riu Segre.

El gir a ma esquerra arriba passat el poble d'Organyà, lloc capital a la història de la llengua catalana, sent bressol de les homilies, una sèrie de textos religiosos considerada entre els escrits més antics en català.

L´esmentat gir després d´ Organyà es fa travessant un pont sobre el riu Segre. Comença a partir d'aquí el primer port de la jornada, el Coll de Boix de 1267 metres. Són 14 quilòmetres de pujada sobre el 6% per una estreta carretera de muntanya, enmig d´un bosc que clareja segons s'apropa el cim.

Un cop passat l´ alt del Boix comença una travessia en altura de desnivell canviant que finalitza als 1460 metres del Coll de Jou, en mig d'un paisatge brutal, amb les serres d'Odèn i Port del Comte com escenari.

Des del Coll de Jou fins Sant Llorenç de Morunys, venen uns deu quilòmetres de descens pel cor del Solsonès i en concret de la Vall de Lord, lloc molt vinculat a la pràctica de tot tipus d´ esports.

Passat l'equador de la jornada, la següent pujada comença a la sortida de Sant Llorenç de Morunys. És el Coll de Port, una ascensió que deixa a l'esquerra l'estació d'esquí de Port del Comte. La pujada es fa per una carretera de doble sentit, més ample que l'anterior cap al Coll de Boix.

El port pròpiament dit comença al municipi de La Pedra, amb les restes del seu castell de testimoni. Són 13 quilòmetres amb un pendent constant entre el 5 i 7% per coronar a 1670 metres d´ altitud, l'enclavament més alt de tot l'itinerari.

Coronat el Coll de Port, la ruta entra als 100 quilòmetres de viatge ja a la vall de Tuixent, d'on arrenca la darrera dificultat del dia, el Coll de La Traba. Farem un gir a l´ esquerra, en comptes d'anar recte, direcció a La Cerdanya. La pujada cap a La Traba es per una carretera d´amplada mitjana, bon asfalt i un vall que s'obre segons es cremen quilòmetres de port.

El Coll de La Traba no és gaire dur en principi, però el ciclista arriba a la seva base amb un bon quilometratge a les cames. Parlem d'una pujada en tres trams molt marcats, amb plans i lleus baixades pel mig. Són uns 17 quilòmetres vorejant els contraforts del Cadí, sent el tros més dur el final, des del poble d´Adraen. L´ alt està a quasi 1500 metres.

Les vistes des del mirador de La Traba són espectaculars en qualsevol direcció i marca l´ inici d´ un ràpid descens vers La Seu d´ Urgell.

-----------------------------------------------------------

La comarca del Alt Urgell es heredera directa del antiguo condado d´Urgell, un ente
geográfico que tiene raíces en la Edad Mediana. Es por su situación, la comarca central de los Pirineos, encajada entre La Cerdanya y los dos Pallars en ambos lados y el Solsonès, en el sur. Su forma alargada sigue de alguna forma el curso del río más importante de la demarcación de Lleida, el Segre.

Dentro de la comarca central del Pirineo en Lleida, La Seu d'Urgell es capital y hub de numerosas rutas ciclistas, con una gran variedad de terrenos para el ciclista, a puertas de Andorra y sus puertos del sur, con el lado en el oeste para ir hacia Sort y varias estaciones de esquí nórdico en dirección a La Cerdaña y Puigcerdá.

Nuestra ruta, no obstante, sale camino hacia el sur, siguiendo los pasos de la Volta al Cadí-Moixeró, en dirección al Solsonès, descubriendo un itinerario de una gran dureza y exigencia digno de la etapa reina de la Volta a Catalunya. Hablamos de 140 kilómetros y 3180 metros de desnivel.

La salida natural de La Seu d'Urgell dirección sur es la C-14, un tramo en el cual habrá que tener precaución pues a veces genera mucho tráfico. Son unos 27 kilómetros de ruta bastante rápida que transcurre paralela al río Segre.

El giro a mano izquierda llega pasado el pueblo de Organyà, lugar capital de la historia de la lengua catalana, siendo cuna de las homilías, una serie de textos religiosos considerados entre los escritos más antiguos en catalán.

El citado giro tras Organyà, se hace atravesando un puente sobre el río Segre. Empieza a partir de aquí el primer puerto de la jornada, el Coll de Boix de 1267 metros. Son 14 kilómetros de subida sobre el 6% por una estrecha carretera de montaña, en medio de un bosque que clarea según se acerca la cumbre.

Una vez pasado el alto del Boix, empieza una travesía en altura de desnivel cambiante que finaliza a los 1460 metros del Coll de Jou, en medio de un paisaje brutal, con las sierras de Odèn y Port del Comte como escenario.

Desde el Coll de Jou hasta Sant Llorenç de Morunys, vienen unos diez kilómetros de descenso por el corazón del Solsonès y en concreto del Vall de Lord, lugar muy vinculado a la práctica de todo tipo de deportes.

Pasado el ecuador de la jornada, la siguiente subida empieza a la salida de Sant Llorenç de Morunys. Es el Coll de Port, una ascensión que deja a la izquierda la estación de esquí del Port del Comte. La subida se hace por una carretera de doble sentido, más ancha que la anterior hacia el Coll de Boix.

El puerto, propiamente dicho, empieza en el municipio de La Pedra, con los restos de su castillo como testigo. Son 13 kilómetros con una pendiente constante entre el 5% y el 7% para coronar a 1670 metros de altitud, el enclave más alto de todo el itinerario.

Coronado el Coll de Port, la ruta ya entra en los 100 kilómetros de viaje en el Vall de Tuixent, de donde arranca la última dificultad del día, el Coll de La Traba. Haremos un giro a la izquierda, en vez de ir recto, en dirección La Cerdanya. La subida hacia La Traba es por una carretera de ancho medio, buen asfalto y un valle que se abre según se queman kilómetros de puerto.

El Coll de La Traba no es muy duro en principio, pero el ciclista llega a su base con
un buen kilometraje en las piernas. Hablamos de una subida en tres tramos muy marcados, con llanos y leves bajadas por el medio. Son unos 17 kilómetros bordeando los contrafuertes del Cadí, siendo el trozo más duro al final, desde el pueblo de Adraen. El alto está a casi 1500 metros.

Las vistas desde el mirador de La Traba son espectaculares en cualquier dirección y marca el inicio de un rápido descenso hacia La Seu d'Urgell.