3,9
7,7

közel Sant Jaume de Frontanyà, Catalunya (España)

Ruta que transcorre en la seva totalitat per pista, tret de la curta pujada del Coll d'Ardericó a la Roca Forcada.
També es pot arribar al refugi Ardericó amb cotxe (preferentment 4x4) des de La Pobla de Lillet, passant pel Xalet de Catllaràs, però llavors l'excursió queda molt curta, a no ser que la combinem amb una travessa més llarga per la Serra de Catllaràs.

El punt de partida es troba al camí rural asfaltat que uneix La Pobla de Lillet amb Sant Jaume de Frontanyà (trencall al Km 12 aprox. de la B-402 de La Pobla de Lillet a Gombrén i Campdevànol). Concretament, al Km 6 aprox. (direcció St. Jaume), i just en un marcat revolt a l'esquerra, comença una pista forestal amb un rètol de "Camí privat - Prohibit el pas".

Deixem doncs el cotxe en aquest revolt (hi ha espai al marge), i comencem a caminar per la pista, sovint bastant humida en aquest tram.

Als 450 m deixem un trencall a l'esquerra que porta cap el mas de Santa Eugènia, i comencem a pujar tot seguint la pista que fa un parell de llaçades entre bosc de pins i alzines.
Als 2.4 Km arribem a la Collada de Montclús, d'on surt el trencall que porta cap als masos de Montclús de Dalt i de Baix.
Baixem lleugerament entre prats a creuar una riera, a tocar de La Teuleria, i encetem un tram de pujades i baixades per l'obaga de l'Ardericó, tot travessant una bonica fageda. Entre els arbres ja podem veure l'Ardericó, i més amunt la Roca Forcada.

Després de 6 Km de pista arribem a l'Ardericó, antic mas reconvertit en refugi de muntanya i terreny d'acampada, on podem fer un bon esmorzar.

Després de refer-nos a l'Ardericó, seguim per la pista, que s'enfila al Coll d'Ardericó.
Cal arribar ben bé fins al coll, d'on surt a la dreta el corriol que puja a la Roca Forcada.
El corriol no sempre és evident, i cal anar trobant les fites. No s'hi val a perdre'l, ja que va voltant per trobar l'únic pas fàcil per arribar al cim.

Comencem la pujada per dins del bosc, i més endavant sortim a una placa de conglomerat. El camí revolta cap a l'esquerra, passa entre unes runes i tomba altre cop cap a l'esquerra, fins a trobar uns nous claps de roca per on puja. Més endavant, es torna a endinsar al bosc, ara a mà dreta, supera una nova clapa de roca, i flanqueja per sota la mola de l'avantcim, per trobar un punt que ens permet pujar-hi sense dificultat.

Des de l'avantcim, el tram de cresta que ens queda fins al cim fa impressió, però en realitat és fàcil, si no es pateix vertígen. Cal baixar fins al collet entre ambdós cims, bé a tota cresta, bé (més fàcil) per una canaleta descomposta al S, i anar a buscar la grimpada final, força aèria, que ens deixa al cim.

Des del cim, veiem al N la capçalera de la vall del Llobregat, des del Puigllançada al Coll de la Creueta, i a l'E les fondalades del torrent d'Ardericó en primer terme, i més enllà els Rasos de Tubau. Al S tenim el Puig Lluent, i a l'O els penyasegats del Roc del Joc.

Baixem del cim amb precaució, millor d'esquena, agafant-nos als bons cantells, i a les oportunes branques d'un parell de boixos.

Retornats a l'avantcim, cal fer atenció a les fites per no perdre el camí, especialment en els sobtats canvis de direcció, i en les entrades i sortides del bosc, ja que si no, ens trobarem tallats i haurem de recular.

De nou al coll, només cal desfer les nostres passes, seguint la pista, per tornar a l'Ardericó i al cotxe.