Idõ  3 óra 41 perc

Koordináták 2610

Uploaded 2017. április 25.

Recorded április 2017

4,1
8,3

Megtekintve 488 alkalommal, letöltve 12 alkalommal

közel Baardegem, Flanders (Belgique)

Woensdag 5 april 2017. Faubourgtocht van wandelclub Kadees uit Aalst.
Vertrekplaats is het Parochiehuis, achter de Sint-Margarethakerk van Baardegem, maar een parkeerplaats moest heel wat verderop gezocht worden.

Het woord Faubourg horen we gewoonlijk alleen in de omgeving van Franse of verfranste steden, maar blijkbaar spreekt ook Aalst over 'faubourg' als het gaat over de landelijke deelgemeente Baardegem. Een dorp met rijk verenigingsleven waar men in de zomer naar een Faubourgkermis en een Faubourg-jaarmarkt kan en de Aalsterse wandelclub organiseert hier dus ook al jaren een Faubourgtocht.

Met de kerk achter ons, gaan we linksaf Houwelgat in en kiezen achter een weideland het tegelpaadje, waarschijnlijk een kerkwegeltje, naar Bieseweide. Voorbij de door een buurtcomité gerestaureerde St-Jozefskapel en linksaf een volgend paadje naar Torenstraat en Europastraat. Achter de bushalte rechtsaf en over landelijke wegeltjes en door de Zuremeersweg en een smal paadje door het groen naar de Klaarhaagstraat.

De Koeisteertweg brengt ons naar de Perrekouterbaan die overgaat in pure Faluintjes landelijkheid en ons langs bos, veld en weide naar de Zwaneneststraat voert. Over het kruispunt zitten we op de Mechelseweg waar we rechtsaf langs de Schippersweg terugkeren naar de Parochiezaal om even te verpozen, eventueel op de banken naast het standbeeldje van de jonge Jan Frans Vonck. In 1743 hier geboren en samen met Hendrik Van der Noot de grote bezieler van de Brabantse Omwenteling.

We wandelen nu in de andere richting, nemen in de Margrietstraat het smalle steegje naar de Scherpenheuvelstraat, slaan aan Melkspinde linksaf de Opwijkstraat in. Dat wordt al snel een onverharde weg die ons door het Faluintjesland naar Seepscherf brengt. De Leirekensroute oversteken en dan rechtdoor verder tot de landweg de Baardegemsestraat wordt en het linksaf door Schuurken en de wijk Eerdegem naar de Spruithoekstraat gaat.

Hier nemen we dan linksaf de Leirekensroute. De tot fiets- en wandelpad verbouwde oude spoorlijn Aalst-Londerzeel voert ons kaarsrecht tot aan de Eerdegemstraat waar we Leireken naar rechts verlaten. Door de Winningstraat voorbij de voetbalterreinen en langs de Heilige Ritakapel door de Margrietstraat om onze wandellus te sluiten aan de St-Margarethakerk, één van de mooiste parochiekerken uit de streek: een laat-romaans kerkje met vermenging van vroeg-gotische en barokke elementen opgetrokken in Balegemse zandsteen.

Kerkwegel

Jan-Frans Vonck beeld

Picnic

Parochiecentrum Baardegem

• Jurgen Bouderez 2017.11.20.

Mooie wandeling langs golvend parcours. Voor een geoefend wandelaar makkelijk te doen in 2u45.
    Duidelijk inspanningen gedaan om zoveel mogelijk de verharde banen te mijden en waar niet mogelijk zijn het echt wel rustige wegen. Vertrekpunt aan parochiehuis achter kerk van Baardegem met voldoende parkeerplaats.