Idõ  6 óra 57 perc

Koordináták 1809

Uploaded 2017. július 30.

Recorded július 2017

4,2
8,4

közel Riu de Cerdanya, Catalunya (España)

Descripció de la 2ª etapa. Del Refugi del Serrat de les Esposes al Refugi de Prat d'Aguiló
Autor: Catalunya - Palau Robert

El principal atractiu d'aquesta segona etapa de la Cavalls del Vent és sens dubte paisatgístic, ja que es contemplen algunes de les panoràmiques més espectaculars i identificatives del Parc Natural del Cadí-Moixeró com les verticals parets de la cara nord de la serra del Cadí, amb el Comabona com a cim més rellevant, baixant al refugi de Prat d'Aguiló, i els imponents relleus del massís del Pedraforca, el puig dels Terrers i el pas de Tancalaporta -punt divisori natural de les serres del Cadí i del Moixeró- des de la carena de les serres de la Moixa i de la Muga. Aquest tram de la ruta tan aeri i feréstec contrasta fortament amb els espessos boscos per on es discorre del refugi del Serrat de les Esposes al coll de Vimboca, d'ambient fresc i ombrívol, especialment a l'avetosa de la Mata Negra, i amb els bucòlics prats de la pleta dels Cortals i d'Aguiló. Per una altra banda, el coll de Pendís esdevé un punt de la travessa, que permet escurçar-la o dividir-la accedint al refugi de Sant Jordi pel GR 107, per on discorre el seu trajecte meridional. Ruta senyalitzada.

(1.511 m) Refugi del Serrat de les Esposes. Es parteix prenent a l'esquerra (NO), de pujada, la pista que ve de Riu de Cerdanya. Tot seguit, als 80 m, cal deixar-la i trencar a l'esquerra (NO) per un senderó que s'endinsa primer entre bàlecs i més endavant al bosc.
(1.597 m) Se surt a la mateixa pista, que s'agafa a l'esquerra (SO). Es recorren els plans de Pi, dins la serra de Sarset, entre frondosos boscos de pi roig. Es deixen sengles pistes a l'esquerra (SE; 1.638 m i S/SO; 1.648 m) -la primera mena al torrent del Grau de l'Ós i la següent ascendeix a la serra de Moixeró- i de seguida es pren una drecera de l'esquerra (SO; 1.652 m) que remunta lleugerament pel boscam (marques blanques i verdes). A mesura que s'avança, l'entorn esdevé més ombrívol, humit, fresc, amb poc sotabosc i hi predomina l'avet: s'és a la Mata Negra, al sud dels plans de Bor.
(1.709 m) Es desemboca de nou a la pista: cal seguir-la a l'esquerra (SO) uns metres -per la dreta (NO) s'aniria al mirador del Cap del Ras, amb excepcionals vistes de la vall de l'Ingla i la Cerdanya- i abandonar-la seguidament al collet de Font Freda per continuar per un desviament indicat de la dreta (SO; 1.707 m) que davalla cap a la font homònima seguint els senyals del GR 107 o Camí dels Bons Homes. Zona fresca i obaga, amb una àrea de lleure amb bancs i taules de pedra. Quan la vegetació ho permet, es gaudeixen de bones vistes a ponent i al sud de la serra de Gavarret, el pic de Roca Foradada, el Cap del Pradell i el Cadí. Més avall, el camí s'estreteja i es prossegueix fent llaçades del SE al SO successivament. A mesura que es baixa, es tornen a trobar força avets, es travessen dos rierols que disten pocs metres l'un de l'altre (1.622 m) i són tributaris del torrent de la Moixa, i s'arriba a la pleta dels Cortals tenint a migdia el Cadí i les serres de la Muga i de la Moixa de rerefons. S'hi observa també el pas de Tancalaporta, divisió natural dels massissos del Moixeró, per on es transcorre des del coll de Jou (primera etapa), i el Cadí.
(1.604 m) Refugi dels Cortals de l'Ingla. Està situat en un bell paratge de la vall de l'Ingla a l'est de la serra de Gavarret i compta amb bones perspectives de les serres circumdants. Es continua a llevant (SE) per una pista que de seguida, davant d'una font i un abeurador, es bifurca (1.612 m): cal descendir per la dreta (SE) seguint els senyals del GR 107 per l'interior d'una esplèndida i ombrívola avetosa.
(1.610 m) Nova bifurcació: es deixa la pista, que davalla al prat de les Estelles i la vall de Vimboca (SO), i es puja a mà esquerra (E/NE) per un sender seguint les marques del GR 107. De seguida, després d'un revolt a la dreta, es canvia de direcció i es continua remuntant en direcció SO i després SE per l'interior d'un espès bosc de pi roig.
(1.780 m) Cruïlla al coll de Pendís. Es deixa davant el GR 107, que, en uns 800 m, descendeix en direcció SE fins al refugi de Sant Jordi, i es gira a la dreta (SO) prenent el GR 150-1, provinent del coll del Moixeró, flanquejant el vessant occidental del Cap del Pinosell.
(1.792 m) Coll de Vimboca, ubicat a ponent del Cap del Pinosell i al nord del Cap de la Boixassa. Bones vistes al sud de les valls de Monnell i de Pendís. Cal continuar a ponent (O/NO) pel GR 150-1 remuntant, suaument al principi, cap a la serra de la Moixa pel vessant nord de la muntanya a través d'un frondós bosc de pi negre. Més amunt, es passa per sota del cim de la Roca de la Moixa (S) i es prossegueix pel seu contrafort septentrional.
(2.022 m) Coll de la Moixa. Es tenen unes amplíssimes i espectaculars panoràmiques de l'entorn muntanyenc d'ambdues valls (la cerdana -N- i la berguedana -S) que es perllongaran fins al pas del Bou. S'albira el puig dels Terrers, el pas de Tancalaporta, el serrat dels Terrers, la cara E del Pedraforca, les serres del Verd, d'Ensija i de Gisclareny, el Moixeró, les Penyes Altes, la Tosa, el refugi Niu d'Àliga, el Puigllançada i les valls del Bastareny i del Llobregat. S'ascendeix per la carena de la serra de la Moixa (NO) fins al Cap del Pradell (2.195 m), des d'on es continua davallant lleugerament (SO) per, 200 m més endavant, seguir carenejant pel vessant N del serrat de la Muga. Després del pic d'Estalabars (2.191 m), s'arriba al collet de les Vaques (2.179 m): a partir d'aquí, s'ha de remuntar (SO) fins al pas del Bou.
(2.221 m) Pas del Bou. Bifurcació: es deixa a l'esquerra (O) el GR 150-1, que puja al pas de Tancalaporta per carenejar després a ponent la serra del Cadí fins al pic de les Tres Canaletes (a la següent etapa -la tercera- es creuarà aquest mateix sender de gran recorregut al pas dels Gosolans), i se segueix descendint per la dreta (NO) per la cara nord del serrat dels Terrers. Excel•lents vistes a l'oest del Cadí i, al nord, de la serra de Gavarret i la plana cerdana. Es creua una torrentera (2.206 m) i es prossegueix (N/NE) per un entorn pedregós i de nua vegetació. Més endavant es contempla, també al nord, Roques Blanques i el serrat de l'Avetosa, i s'entra al bosc. Es continua a ponent per un sender fressat i es davalla suaument pel boscam (O/SO) amb espectaculars panoràmiques a migdia i a ponent de les verticals parets septentrionals de la serra del Cadí, destacant-ne el puig dels Terrers, el Comabona, el puig de la Font Tordera i el pic d'Aguiló. Després d'un tram de bosc malmès amb força arbres caiguts per les allaus, es travessa un rierol (km 14,11, 1.935 m), afluent del torrent de les Eres, i es planeja (O) als peus del Comabona.
(1.955 m) Es creua el barranc de les Toselletes i se segueix per una tartera en direcció NO. Es flanqueja el pic d'Aguiló i, en sortir del bosc, es travessa el prat homònim en el mateix sentit de la marxa (NO) fent cap al refugi.
(1.995 m) Refugi de Prat d'Aguiló. Situat entre els pics del Blancor (N; 2.091 m) i el d'Aguiló (S; 2.494 m), i a l'extrem occidental del bell i extens prat al qual deu el nom, és una magnífica talaia de la Cerdanya, la Tosa, el Moixeró i la cara N del Cadí. Fi del recorregut.