Moving time  2 óra 19 perc

Idõ  2 óra 54 perc

Koordináták 7062

Uploaded 2020. november 27.

Recorded november 2020

2,4
4,9

közel Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

CUL DE PORTADORA (461m) - ERA DE LES BRUIXES - COLL DE LES BRUIXES - PLA DE LES BRUIXES - TOSSAL RODÓ (396m) - FONT DE LA REIXA - CAN BOVET. Vacarisses (Vallès Occidental). Serralada Prelitoral.

Circular per la Serra de Cul de Portadora, seguint el fil carener fins el seu punt culminant, el cim de Cul de Portadora: un magnific mirador de la muntanya de Montserrat, amb 461 metres d'altitud, que queda davant del Monestir de Montserrat, la Santa Cova o l'Aeri, separat pel riu Llobregat.

El Coll de les Bruixes és un punt limitriforme de camins entre Vacarisses i Esparreguera. "L'era de les Bruixes o Coll de les Bruixes té un punt de neguit i misteri en el seu epicentre, un cop arribes a lloc. Potser autosuggestió, però certament, visitar aquest espai a la posta de sol és un viatge màgic en el temps i els sentits. Era en aquest enclau que misteriosament desapareixien... Un enclau de Biterna i màgia, segons la tradició popular" (*)

Segons el mapa ICGC, els topònims de l'Era de les Bruixes, el Coll de les Bruixes i el Pla de les Bruixes estan ben diferenciats.

Tota aquesta zona estava plantada de vinyes fins que la fil.loxera ho va arruinar tot. La portadora era un dipòsit de fusta on recollien el raïm durant la verema i el duien amb carros al cup per trepitjar-lo i treure’n el most per fer el vi. La portadora tenia una secció elíptica, tal i com té el cim, potser d'aquí el seu nom.
~~~~

▪︎INICI:
Carrer dels Torrents / Parada d'autobús "La Creu" de VACARISSES, municipi de la comarca del Vallès Occidental, limítrof amb el Bages i el Baix Llobregat, a la província de Barcelona.

▪︎RECORREGUT (en sentit anti-horari):
Enfilem cap a la Serra de Cul de Portadora per una pista de sorra emportlanada, en pujada constant, amb cases en un lateral.

Arribem a una esplanada, on comença el corriol i on deixem les cases enrere. També podríem aparcar el vehicle aquí.

Grimpada entre còdols, seguint el sender que s'enfila, al principi poc definit, i que fa dubtar, doncs hi ha confusió amb diversos corriols. Enfilem pel corriol que va pujant pels petits lloms de pedra. Tot està farcit de romaní i bruc.

COLL DE CABRA (alt. 319m): Enllaçem amb una pista ampla, i de sobte, quan treiem el cap, s'obre davant nostre una magnífica vista al massís de Montserrat, enfront la zona del monestir, la Santa Cova, l'Aeri... El Riu Llobregat està als nostres peus, i Monistrol a la dreta.

Carenem per la SERRA DE CUL DE PORTADORA. En una bifurcació, tenim 2 opcions: o bé pujar grimpant, seguint unes fites pel lateral de la muntanya (dreta); o bé continuar per sender ample (esquerra).

Grimpada d'uns 2 metres, fent servir les mans, per pujar per una escletxa de conglomerat, i seguim el fil de la carena en direcció a un collet. L'altiplà es retalla clarament.

EL CUL DE PORTADORA. El cim està en una ampla i plana plataforma, d'uns 70m de llarg x 35m d'ample, elevada per altes parets verticals, exepte pel tram de carena on hi hem accedit. La portadora de raïm tenia una secció elíptica, com aquest cim. Hi ha una petita capelleta triangular amb una verge -la Moreneta- i una bústia a sota -llibre de visites-. També hi ha una caseta de ferro (potser antiga estació meteorològica). És una excel.lent talaia a Montserrat. Precaució: timba!

Reculem fins l'anterior collet a buscar un corriol pedregós que davalla esglaonadament, i que enllaça amb el sender de la cruïlla que evitava la grimpada dreta.

Enllaç amb sender.

Bifurcació: continuem a l'esquerra, on està el rètol de ferro "Era de les Bruixes / Can Tobella" (trobarem senyals vermells i blancs + verds). Flanqueig per un estret sender de cornisa, arran de lleixa de pedra, molt maco.

L'ERA DE LES BRUIXES és una gran eplanada amb sòl de pedra vermellosa, amb aspecte d'era, un lloc que inspira màgia... Fent una volta circular m'han vingut a trobar des d'un altre planeta! Aquí s'enllaçaria amb el camí d'abans del rètol, que havíem obviat.

COLL DE LES BRUIXES (pal indicador): important cruïlla de camins, de terra vermellosa. En una pedra es llegeix "ERA de les Bruixes", malgrat crec que l'Era es on he marcat l'anterior Wp, doncs a part del mapa ICGC, el terra semblava d'una era, i no pas aquí. En el pal indicador llegim "Turó de Socarrada o Sant Salvador de les Espases", Serra de l'Hospici (recte) / i a "Can Tobella o Esparraguera" (a la dreta).

Prenem una drecera a la dreta, en baixada, que costa una mica de veure al principi, i arribem a una pista ampla vermellosa, que seguim en pujadeta. Després agafem un trencall a l'esquerra en baixada (és la bifurcació amb la pista per on tornarem).

Veiem unes pedres alineades i trenquem per aquí, pel mig dels matolls, especialment romaní, amb vistes a Montserrat, on ja han encès les llums del Monestir. El cami, en lleu pujada, està una mica tapat pels arbusts, i, mentre no portem roba de seda, tot va bé... Hi ha trams més oberts i trams que et fregues amb totes les punxes.

PLA DE LES BRUIXES. Arribem al Pla de Les Bruixes (bé, on sembla que és, doncs al mapa surt més enllà) I després ja són ganes de continuar fins al Tossal Rodó, perquè has d'anar apartant arbusts, i el camí és poc definit. Trobarem petites fites de pedra disseminades, que alguna ànima caritativa ha anat deixant, sinó arribar a punta del Tossal Rodó seria apartar branques com en una selva, acabant ajupit i arrossegan-te.

El TOSSAL RODÓ (396m) -que en documents antics apareix amb la denominació de "Puig Rodó"- és un enorme bastió natural de superfície plana i envoltat de penya-segats. A mi em va fer il.lusió accedir-hi quan el vaig veure des de sota, doncs impressiona, malgrat al capdemunt no té res remarcable, a part dels arbusts...

Retornem al COLL DE LES BRUIXES, fent una petita circular, passant per una cruïlla del PR C167 (obviar en direcció a l'Aeri).

Des del Coll de les Bruixes, ara seguirem per la pista pedregosa en baixada en direcció a Vacarisses, que ja no és PR.

CRUÏLLA de pistes: Si volem anar a la Font de la Reixa, un cop a la cruïlla ampla, pujem per la pista de la dreta uns 150 metres, i prenem un trencall a l'esquerra, que baixa al torrent fins la Font (no indicat).

FONT DE LA REIXA: mina d'aigua al torrent, ubicada als terrenys propietat del mas Bovet. És un túnel, fet amb volta de canó i maons, i l'interior està recobert d'obra. A l'entrada hi ha una reixa, actualment oberta, origen del nom de la font. El passadís subterrani té uns 20 metres de llarg i està inundat, amb una profunditat d'uns 20 o 25 cm, segons hagi plogut. A dins es veuen uns penjadors i un abeurador. Al final del túnel trobem la surgència d'aigua de la font. "Aquesta font formava part del subministrament hidràulic domèstic del mas. L'aigua ara es perd torrent avall, en temps passat, era canalitzada mitjançant una canonada de plom, avui desapareguda".

Visitada la Font de la Reixa, reculem fins l'anterior cruïlla i continuem per la pista. Passem a prop d'un antic aparcament, ara prohibit.

EL BOVET (Can Bovet): Masia amb mur de pedra, que sembla una fortalesa.

Pas cadena: s'acaba la pista de sorra, i arribem al Carrer dels Torrents.

Seguim per la vorera fins tancar la circular i completar la ruta a Vacarisses.

~~~~~
CURIOSITATS:
* "El CUL DE PORTADORA és una muntanya de 461metres que es troba entre els municipis d'Esparraguera al Baix Llobregat, Monistrol de Montserrat, a la comarca de la Bages i de Vacarisses, a la comarca del Vallès Occidental." (Viquipedia). "Les restes de ceràmica trobades en la superfície d'aquest cim avalen la hipòtesi d'un assentament ibèric entre els segles III i II a. C. La falta d'un estudi més profund fa que la troballa romangui inèdita en la bibliografia arqueològica".

* L'ERA, PLA o COLL DE LES BRUIXES. "La Tradició popular li ha donat diferents noms a aquest racó del nostre terme que, al capdavall, és una senzilla cruïlla de camins. I sabem que aquests espais de dubte, discerniment i indecisió, són proclius a aquest pensament esotèrics-místics per tradició. Bruixes, dimonis, fantasmes o tot tipus d'espectres a l'engròs, tenien aparició i força, semblava ser, en els encreuaments de camins.Així doncs, en època medieval i moderna al bell mig, aquests punts eren marcats amb creus de pedra o ferro sobre pedrons. Verges, representacions de sants o simplement creus eren un símbol de protecció, envero les persones que s'hi acostaven per enllà. Quan passaven davant, paraven a fer una plagaria per tal de guanyar la protecció fins al proper encreuament i, així anaven fent... Un bon batibull d'elements espirituals, socials, econòmics i culturals. Són el viu testimoni de les creences on un temps era temps. Curiosament, hi havia un dia a l'any que la protecció estava assegurada, sense necessitat de plegaries, aquest era el dia de Sant Joan. En aquesta data, tradicionalment a trenc d'alba, pagesos portaven el cap de bestiar més bo a aquests punts. La bona ventura era així donada, per tot l'any a l'animal amb la sortida del sol. A més, aquest privilegi també era transmès a la totalitat de les besties que hi havia pagès.
En el context dels segles XIII - XIV, (supersticions, incertesa...) la tradició explica que les bruixes dels voltants, de tant en tant anaven a Monistrol de Montserrat o poblets veïns per abastir les seves necessitats, vés a saber o quelcom que calgués. I era en aquest enclau que misteriosament desapareixien de la vista dels possibles caminants que anaven darrere... Un enclau de Biterna i màgia, segons la tradició popular."
(https://elmon.cat/monterrassa/tasta-el-valles/bellesa-misteri-lera-bruixes-vacarisses).

* El PLA DE LES BRUIXES és una muntanya de 396 metres que es troba entre els municipis d'Esparreguera, a la comarca del Baix Llobregat i de Vacarisses, a la comarca del Vallès Occidental.

* "Una PORTADORA o semal (Girona) és un recipient de fusta amb dos agafadors, tradicionalment usat per a transportar els raïms collits en la verema des de la vinya fins al local on seran transformats en vi." (Viquipèdia).

* Més info: http://www.esparreguera.cat/lavila/itineraris/9.html

Clariana, inici corriol

Grimpada amunt, pujar petits lloms de pedra

COLL DE CABRA: Enllaç amb pista ampla: vistes a Montserrat

Serra de Cul de Portadora

Opció grimpada dreta (fites) o sender ample a l'esquerra

Grimpada mans i seguim fil carena en direcció al Cul de Portadora

EL CUL DE PORTADORA (bústia i verge)

Enllaç sender

Bifurcació: rètol esquerra: (Era de les bruixes/ can tobella)

L'ERA DE LES BRUIXES

esplanada

COLL DE LES BRUIXES (cruïlla de camins, pal indicador)

PLA DE LES BRUIXES

TOSSAL RODÓ (396m)

Cruïlla PR C167 (obviar 'Aeri')

FONT DE LA REIXA

mina aigua al torrent

EL BOVET. Masia amb mur de pedra. Can Bovet

Pas cadena: fi pista de sorra