Idõ  3 óra 41 perc

Koordináták 889

Uploaded 2020. február 5.

Recorded január 2020

2,1
4,3

közel El Pasteral, Catalunya (España)

Del pont del Pasteral a Amer passant pel Castell d'Estela
David Soler, gener 2020

Ruta lineal que, sortint del pont sobre el riu Ter al Pasteral per la Via Verda del Carrilet Girona-Olot, remunta cap al Serrat de les Saleres Velles fins a les ruïnes del Castell d’Estela, i acaba baixant a Amer, tot seguint les indicacions de diferents rutes senyalitzades pel seu terme municipal. Tanmateix, la intenció inicial de fer-la circular es pot aconseguir prenent, a la baixada del castell, pistes forestals que ens permetrien enllaçar amb la Via Verda i retornar al punt d’origen. Qualifiquem la caminada de nivell moderat perquè la pujada fins al castell salva un desnivell respectable per corriols costeruts enmig de bosc, i també perquè en tot moment cal estar atent a l’orientació, ateses les vàries rutes que es creuen per la zona, cadascuna senyalitzada a la seva manera. Recomanem evitar els dies molt calorosos i anar ben proveït d’aigua, ja que no es passa per cap font.

El punt d’inici és l’esplanada que hi ha al començament de la carretera de la presa de Susqueda, al pont del Pasteral. En realitat n’hi ha dos, de ponts que creuen el Ter: el de l’antiga N-141, més baix, i el de l’actual C-63 per on antigament havia circulat el Tren d’Olot. Comencem a caminar per la Via Verda del Carrilet, en direcció a Amer (wp 00, alt. 173 m). Deixem un cartell indicador de la ruta Voramera, que es dirigeix a Amer tot remuntant pel costat del riu Brugent, tributari del Ter, i seguim per la Via Verda que poc més endavant creua la C-63 (atenció al trànsit). Transformada en pista, puja fortament uns metres i quan trobem un primer trencall a mà esquerra (wp 01), la deixem per dirigir-nos cap a la masia abandonada del Gallissà (wp 02). Contornegem la casa deixant-la a la nostra esquerra i anem pujant per la pista forestal. Deixant desviacions secundàries a dreta i esquerra, passem pel costat de l’abeurador de l’antiga font del Gallissà (wp 03), ben eixut i devorat per les bardisses.

Ara la pista s’endinsa al bosc i va remuntant sense miraments, tot superant una torrentera i, més amunt, passa pel costat de la pedrera de Ca la Mora (wp 04), d’on s’extragué marbre destinat producció de ciment durant la construcció de les preses i centrals hidroelèctriques d’aquest tram del Ter. Aquesta pista, intransitable als vehicles, està sent menjada per la vegetació i passar-hi a peu ja comença a ser complicat degut a les herbes i esbarzers més alts que una persona. La pista mor al Collet de les Saleres Velles (wp 05, 50 min). Bones vistes sobre el meandre del Ter a l’embassament del Pasteral, sota el Colldegria de la Cellera, i més amunt veiem el Puigdefrou i la muntanya de Sant Gregori. Més que un coll, aquest punt és un pas de la llarga i aguda carena que, començant al mateix riu Ter, remunta progressivament cap a Sant Martí Sacalm. Fins aquí hem anat seguint marques de pintura vermella de la Volta al Terme, camí que continua cap a Lloret Salvatge.

Tot seguit agafem un corriol marcat amb pintura lila corresponent a una variant de la Volta al Mont (VM-1), que puja tot resseguint aquesta carena del Serrat de les Saleres Velles. Aquest nou camí és estret i costerut, en certs punts sembla un túnel dins de l’espès l’alzinar amb suros, i fa suar de valent. En algun lloc és un xic dubtosa la seva continuació, ja que es pot confondre amb viaranys fets per animals salvatges; per sort anem trobant algun senyal indicador de fusta (wp 06, wp 07) i escadusseres marques de pintura que ens confirmen que anem bé. A mida que guanyem alçada passem per algun sortint de roca esquistosa, amb vistes que es van ampliant, tant sobre la banda de Lloret Salvatge com del sector del Pasteral i del mateix Serrat de les Saleres Velles. Al wp 08 cal enfilar-se per un promontori més destacat, ajudant-nos de les mans puntualment, i on la vista s’eixampla, permetent-nos abastar fins a Rocacorba, Girona i les Gavarres. El camí esquiva ara una paret més vertical i fa un curt flanqueig cap a la dreta, pel vessant d’Amer, arribant a una cruïlla senyalitzada amb més cartells de fusta (wp 09). Girant a l’esquerra i remuntant els últims metres força drets, assolim la petita clariana cimera on hi ha el que en podríem dir les restes del Castell d’Estela (wp 10, alt. 641 m, 1 h 45 min).

Del castell en queda ben poca cosa, tan sols algunes restes de parets de pedra per dins del bosc. Hi ha un pal amb una senyera i una placa explicativa amb un breu text, que conté una petita errada: esmenta que el castell fou destruït pels terratrèmols del segle XIV, però en realitat aquests succeïren el segle XV (1427 i 1428). Més que un castell, en el seu moment degué ser un seguit de punts de vigilància, i és possible que ja fossin abandonats abans dels sismes. El camí de la carena continua, perdent inicialment uns metres i tornant a remuntar més endavant, i en poca estona més ens permetria arribar fins a les restes de la Torre de Sant Silvestre, una altra estructura probablement relacionada amb el castell. Nosaltres avui no hi anem, perquè aquesta torre ja la coneixem d’haver-la visitat en una altra ocasió. Com que s’ha girat un vent bastant fort (preludi del temporal Glòria, que acabaria arribant l’endemà), ens arrecerem per esmorzar una mica.

La baixada la comencem reculant fins a les indicacions del wp 09. Ara seguirem les marques de pintura groga de la Volta al Mont, en direcció a Amer (wp 11). Inicialment per alzinar, i tot seguit per castanyeda, anem perdent alçada en un flanqueig descendent per un camí estret i irregular, relliscós en alguns punts. El corriol acaba sortint al final d’una pista forestal (wp 12), per on continuem avançant sempre en direcció nord. Força més endavant conflueix amb una altra pista, que puja des de la nostra dreta i continua cap a l’esquerra. Aquí trobem diferents senyalitzacions en un pal de fusta: una placa metàl·lica de la Volta al Mont (Castell d’Estela/Mina d’en Pujades), una plaqueta de plàstic de la Ruta BTT-21 del Consell Comarcal de la Selva (ruta dels Pantans), una fletxa de pintura lila i una marca de pintura groga corresponent a gir a l’esquerra (totes orientades a qui se les troba ascendint, no descendint com nosaltres). Nosaltres a partir d’aquí anirem seguint, en sentit contrari, les marques grogues. Per tant, agafem la pista que hem trobat cap a la dreta, en baixada.

Anem passant altres corbes i bifurcacions (wp 14, wp 15) amb pals indicadors de la ruta BTT i la Volta al Mont, i anem tirant direcció Amer. Arribem a una intersecció de quatre pistes on cal parar atenció (wp 16): en comptes de seguir baixant recte pel que sembla la pista principal, ens desviem a una altra d’aspecte més secundari que parteix cap a l’esquerra. Com a referència, hi ha dos suros (acabats de pelar fa poc, en el moment de fer aquesta ruta), en un dels quals hi ha un punt de pintura groga. Si no tenim intenció d’arribar a Amer i volem tancar l’itinerari al mateix punt d’inici al Pasteral, tenim aquí l’opció de continuar per qualsevol de les altres dues pistes, que més endavant conflueixen a la Via Verda, i només ens caldria prendre-la cap a la dreta en direcció a Girona.

Situats, doncs, a la pista de marques grogues, aquesta fa un primer tram de suau pujada fins passar un torrent, i després comença a baixar de nou, travessant-ne un altre. L’alternança de castanyedes i alzinars deixa pas a pinedes en aquest tram més baix. Al wp 17 la pista conflueix amb una que ve de front, on hi ha una cadena, i que gira a la nostra dreta, cap a on continuem. Quan, de seguida, aquesta fa un nou gir a l’esquerra, sembla que un corriol continuaria recte per completar la Volta al Mont entrant a Amer pel sud de la vil·la, però a nosaltres ens va passar desapercebut i vam continuar per la pista. Sense majors complicacions, la pista s’ajunta amb una altra, que seguim a la dreta (wp 18). En pocs instants sortim a la part alta del poble, a la Via Verda (wp 19), i d’allà acabem de baixar fins al Monestir (per la baixada hem trigat quasi 1 h 30 min). Des d’Amer, un conegut ens acaba portant de retorn fins al Pasteral.

01 Via Verda desviació el Gallissà

19-ENE-20 9:35:30
Romok

02 El Gallissà

19-ENE-20 9:37:46
Kút

03 Antiga font del Gallissà (seca)

19-ENE-20 9:44:20

15 Indicador Volta al Mont: Amer i pal BTT-21

19-ENE-20 12:28:40

16 Intersecció pistes. Atenció: seguim esquerra marques grogues en pujada

19-ENE-20 12:36:17 Si optem per continuar baixant, acabarem sortint a la Via Verda del Carrilet i per ella podríem tornar fins al pont del Pasteral

17 Intersecció: pista a la dreta

19-ENE-20 12:48:26 Pocs metres després el camí de la Volta al Mont segueix recte i baixa fins Amer, però nosaltres continuem per la pista