2,6
5,2

közel la Rabassada, Catalunya (España)

[CA] Del Tibidabo a Sant Cugat del Vallès per la vall de Gausac o de Sant Medir

Des del cim del Tibidabo (512 m), sostre del Parc Natural de la Serra de Collserola, donant l'esquena a la ciutat de Barcelona, es contempla la gran planura del Vallès emmarcada per les serralades de Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el Montseny. Més a prop, als peus de la serra, destaquen el monestir i la població de Sant Cugat del Vallès, vers on es dirigeix l'itinerari seguint la històrica vall de Gausac. Malgrat que el desnivell acumulat en pujada és de només 66 m, el de baixada és considerable i arriba fins als 460 m.
Ruta senyalitzada.

La ruta comença dalt del cim del Tibidabo, concretament a l'entrada del parc d'atraccions. S'hi arriba per la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (la BP-1417 o carretera de l'Arrabassada), després per la de Vallvidrera (la BV-1418) i, finalment, prenent la carretera del Tibidabo (la BV-1800) fins al cim.

0,00 km (512 m). Cim del Tibidabo. Se surt en direcció S baixant per la carretera de Vallvidrera al Tibidabo fins a arribar just abans del pàrquing del parc d'atraccions (km 0,26, 476 m, 0 h 03 min), on es gira a la dreta (NO) pel Camí de Cal Totxo. Se segueix pel carrer que, més endavant, passa a ser una pista forestal: el Camí de Sant Cugat (km 0,56, 459 m, 0 h 06 min). Es passa pel costat de can Tano.

1,17 km (462 m), 0 h 14 min. Cruïlla al coll de la Vinassa (pal indicador). Es deixa la pista i es gira a la dreta (N) per un corriol que descendeix. Només uns metres després, es troba una bifurcació: es pren el trencall de la dreta (E) fins a la carretera de Vallvidrera, just a sobre del coll de l'Erola.

1,89 km (423 m), 0 h 23 min. Carretera de Vallvidrera (BV-1418). Cal seguir-la a l'esquerra (N) fins a desembocar en pocs metres a la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (l'Arrabassada o BP-1417), que se segueix a la dreta (NE) en direcció a Barcelona.

2,34 km (396 m), 0 h 28 min. Un cop al coll de l'Erola, on hi ha Vista Rica, es gira a l'esquerra davallant per una pista en direcció NO.

2,86 km (378 m), 0 h 35 min. Bifurcació. Es deixa la pista per on s'anava i es gira a l'esquerra (SO) pel PR C-38. Es continua pel camí principal fins a arribar a una pista més ampla al fons de la vall.

5,21 km (228 m), 1 h 05 min. Pista ampla al costat del torrent de la Salamandra. Cal agafar-la a la dreta (N). De seguida, es deixa una pista que puja a l'esquerra i es continua cap al N pel fons del torrent fins a ascendir per una curta però forta rampa directament fins a l'ermita de Sant Medir.

5,56 km (224 m), 1 h 10 min. Ermita de Sant Medir. Conta la tradició que, fugint sant Pacià de la persecució romana, passà per les terres on un camperol anomenat Medir sembrava faves. Darrere seu, els romans perseguidors preguntaren al pagès si havia vist passar el fugitiu, el qual els contestà que sí, que hi havia passat quan plantava les faves, que aleshores estaven miraculosament granades. Els romans, creient-se burlats, el mataren i prosseguiren fins a Sant Cugat, on també occiren el bisbe de Barcelona.

Les Colles de Sant Medir de l'ex vila de Gràcia celebren la Diada del Sant Patró dels pagesos de Catalunya el dia 3 de febrer amb un aplec, sardanes, etc. Es reparteixen faves seques i, especialment, caramels, en la desfilada pel carrer Gran de Gràcia de retorn de l'aplec.

Es continua per la pista que surt en direcció NO, que, després de pujar un xic i tornar a baixar, segueix per la llera de la vall de Gausac cap al N.

7,22 km (152 m), 1 h 32 min. Bifurcació (pal indicador). Es gira momentàniament a la dreta (E i després N) per un desviament que porta a l'ermita o església romànica rodona que, en el s. XIII, era la parròquia de Santa Maria de Gausac, que després fou anomenada Santa Maria del Bosc i, més modernament, de Sant Adjutori (km 7,37, 160 m, 1 h 35 min). A prop, a 50 m cap al N, es pot contemplar un forn de ceràmica iber, però d'època romana, testimoni de l'intens poblament de la serralada, mostra evident del qual són també els abandonats cultius de can Borrell, masia convertida en restaurant on s'arriba reprenent cap al N el camí que ressegueix la riera de Sant Medir.

7,92 km (156 m), 1 h 43 min. Can Borrell. Es dóna la volta a la casa i es tomba a la dreta (NE) per una pista apta per a vehicles que surt recte. Uns metres més avall (km 8,07, 153 m, 1 h 45 min), cal desviar-se a l'esquerra (NO; pal indicador) per una pista que duu a Sant Cugat.

9,80 km (110 m), 2 h 10 min. Després de travessar la riera, es deixa a la dreta (E) el monumental Pi d'en Xandri, agredit per aconseguir el canvi de qualificació d'uns terrenys avui sortosament protegits. L'arbre avui està guarit i protegit per unes fortes estaques de fusta. Se segueix en direcció NO i, més endavant, també es deixa a l'esquerra (O) la majestuosa edificació pairal de la Torre Negra. Poc després, ja es contempla la població de Sant Cugat del Vallès i les muralles que encerclen el monestir.

10,31 km (109 m), 2 h 20 min. Sant Cugat del Vallès, inici de la pista de Can Borrell (pal indicador). Fi de l'itinerari. Es recomana la visita al monestir de Sant Cugat, l'església romànica i gòtica i, sobretot, el claustre romànic, els capitells del qual són una veritable filigrana escultòrica. Caminant 10 min, s'arriba a l'estació dels FFCC de la Generalitat de Catalunya.

Més informació

[ES] Del Tibidabo a Sant Cugat del Vallès por el valle de Gausac o de Sant Medir

Desde la cima del Tibidabo (512 m), techo del Parque Natural de la Serra de Collserola, dando la espalda a la ciudad de Barcelona, se contempla la gran llanura del Vallès enmarcada por las cordilleras de Montserrat, Sant Llorenç del Munt y el Montseny. Más cerca, a los pies de la sierra, destacan el monasterio y la población de Sant Cugat del Vallès, hacia donde se dirige el itinerario siguiendo el histórico valle de Gausac. A pesar de que el desnivel acumulado en subida es de sólo 66 m, el de bajada es considerable y llega hasta los 460 m.
Ruta señalizada.

La ruta comienza en la cima del Tibidabo, concretamente en la entrada del parque de atracciones. Se llega a este lugar por la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (la BP-1417 o carretera de L'Arrabassada), después por la de Vallvidrera (la BV-1418) y, finalmente, tomando la carretera del Tibidabo (la BV-1800) hasta la cima.

0,00 km (512 m). Cima del Tibidabo. Se sale en dirección S bajando por la carretera de Vallvidrera al Tibidabo hasta llegar justo antes del aparcamiento del parque de atracciones (km 0,26, 476 m, 0 h 03 min), donde se gira a la derecha (NO) por el Camí de Cal Totxo. Se sigue por la calle que, más adelante, pasa a ser una pista forestal: el Camí de Sant Cugat (km 0,56, 459 m, 0 h 06 min). Se pasa junto a Can Tano.

1,17 km (462 m), 0 h 14 min. Cruce en el collado de la Vinassa (poste indicador). Se deja la pista y se gira a la derecha (N) por un sendero que desciende. Sólo unos metros después, se encuentra una bifurcación: se toma el desvío de la derecha (E) hasta la carretera de Vallvidrera, justo encima del collado de L'Erola.

1,89 km (423 m), 0 h 23 min. Carretera de Vallvidrera (BV-1418). Hay que seguirla a la izquierda (N) hasta desembocar en pocos metros a la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (L'Arrabassada o BP-1417), que se sigue a la derecha (NE) en dirección a Barcelona .

2,34 km (396 m), 0 h 28 min. Una vez en el collado de L'Erola, donde se encuentra el caserío de Vista Rica, se gira a la izquierda descendiendo por una pista en dirección NO.

2,86 km (378 m), 0 h 35 min. Bifurcación. Se deja la pista por donde se iba y se gira a la izquierda (SO) por el PR C-38. Se continúa por el camino principal hasta llegar a una pista más ancha al fondo del valle.

5,21 km (228 m), 1 h 05 min. Pista ancha junto al torrente de la Salamandra. Hay que tomarla a la derecha (N). Enseguida, se deja una pista que sube a la izquierda y se continúa hacia el N por el fondo del torrente hasta ascender por una corta pero fuerte rampa directamente hasta la ermita de Sant Medir.

5,56 km (224 m), 1 h 10 min. Ermita de Sant Medir. Cuenta la tradición que, huyendo san Paciano de la persecución romana, pasó por las tierras donde un campesino llamado Medir sembraba habas. Detrás suyo, los romanos perseguidores preguntaron al campesino si había visto pasar al fugitivo, el cual les dijo que sí, que había pasado cuando plantaba las habas, que entonces estaban milagrosamente granadas. Los romanos, creyéndose burlados, lo mataron y prosiguieron hasta Sant Cugat, donde también asesinaron al obispo de Barcelona.

Les Colles de Sant Medir de la ex villa de Gràcia celebran la Diada del Sant Patró de los agricultores de Catalunya el día 3 de febrero con una romería, sardanas, etc. Se reparten habas secas y, especialmente, caramelos, en el desfile por la calle Gran de Gràcia de regreso de la reunión.

Se continúa por la pista que sale en dirección NO, que, tras subir un poco y volver a bajar, sigue por el cauce del valle de Gausac hacia el N.

7,22 km (152 m), 1 h 32 min. Bifurcación (poste indicador). Se gira momentáneamente a la derecha (E y luego N) por un desvío que lleva a la ermita o iglesia románica redonda que, en el s. XIII, era la parroquia de Santa Maria de Gausac, que después fue llamada Santa Maria del Bosc y, más modernamente, de Sant Adjutori (km 7,37, 160 m, 1 h 35 min). Cerca, a 50 m hacia el N, se puede contemplar un horno de cerámica íbero, pero de época romana, testigo del intenso poblamiento de la cordillera, muestra evidente del cual son también los abandonados cultivos de Can Borrell, masía convertida en restaurante adonde se llega retomando hacia el N el camino que sigue el arroyo de Sant Medir.

7,92 km (156 m), 1 h 43 min. Can Borrell. Se da la vuelta a la casa y se gira a la derecha (NE) por una pista apta para vehículos que sale recto. Unos metros más abajo (km 8,07, 153 m, 1 h 45 min), hay que desviarse a la izquierda (NO; poste indicador) por una pista que lleva a Sant Cugat.

9,80 km (110 m), 2 h 10 min. Tras atravesar el arroyo, se deja a la derecha (E) el monumental Pi d'en Xandri, pino agredido para conseguir el cambio de calificación de unos terrenos hoy afortunadamente protegidos. El árbol hoy está curado y protegido por unas fuertes estacas de madera. Se sigue en dirección NO y, más adelante, también se deja a la izquierda (O) la majestuosa edificación solariega de la Torre Negra. Poco después, ya se contempla la población de Sant Cugat y las murallas que rodean el monasterio.

10,31 km (109 m), 2 h 20 min. Sant Cugat del Vallès, inicio de la pista de Can Borrell (poste indicador). Fin del itinerario. Se recomienda la visita al monasterio de Sant Cugat, la iglesia románica y gótica y, sobre todo, el claustro románico, cuyos capiteles son una verdadera filigrana escultórica. Caminando 10 minutos, se llega a la estación de los FFCC de la Generalitat de Catalunya.

Más información

[EN] From Tibidabo to Sant Cugat del Vallès through the valley of Gausac or Sant Medir

From the Peak of Tibidabo (512 metres), turning our backs to the city of Barcelona, we will admire the ample plains of the Vallès Area, framed by the Massifs of Montserrat, Sant Llorenç del Munt and Montseny. Closer, at the base of Collserola, we can see the monastery and town of Sant Cugat del Vallès, to which our itinerary leads, after passing through the historically rich Valley of Gausac.