4,1
8,2

közel Ripoll, Catalunya (España)

Excursió que sortint i acabant a l'estació de Ripoll fa un recorregut circular que visita dues de les quatre ermites miradors de l'entorn de Ripoll, són les de sant Antoni de Morers i la de sant Bartomeu, deixant les altres dues , santa Maria del Catllar i sant Roc per una altra excursió.

Fem camí cap a llevant fent la ruta sentit antihorari passant per la guixera i enfilant-nos per l'obaga de Morers , can Bac, la barraca de pedra seca, i fins a sortir a les pastures de can Petiu i més enllà l'ermita de sant Antoni

Despres de veure les restes dels murs de sant Antoni i contemplar les vistes de l'entorn, reculem per continuar la ruta i emprendre la forta pujada al Puigbo, pel llom de la carena i per un corriol apenes perceptible. Un cop a dalt, el corriol desapareix i cal baixar pel vessant nord pel mig de la fageda fins a sortir a un camí mes transitable que seguirem fins a la carretera N- 260 al coll de la Creu.

Seguirem cap a la dreta uns metres la carretera per enfilar-nos novament cap el Collet de les Fosses, i seguir cap el turó de Cirers. Comença aquí una pujada complicada al turó per un tram brut i emboscat, cal mantenir el llom de la carena que indica la direcció del cim, però la vegetació ens dificulta l'avenç. Ho resolem avançant pel vessant nord on la fageda es més esclarissada, i fem més via.

Un cop assolit el cim del turó de Cirers, deixem definitivament els corriols de les carenes dels turons i baixem pel vessant nord a cercar camins i corriols més transitables, anem a buscar el coll de cal Carlí sota mateix de sant Bartomeu, deixant de banda el turó del Soler, per visitar l'ermita de sant Bartomeu i les vistes de l'entorn.

Després només ens resta la baixada, plena de ziga-zagues, entretinguda i relliscosa, per retornar al nucli urbà, passem per l'ermita de sant Miquel de Roqueta i de nou a l'estació

D'aquestes ermites miradors que envolten Ripoll se'n fa una cursa puntuable del campionat de curses de muntanya. "El Campionat de Curses de Muntanya del Ripollès arriba aquest cap de setmana a l'equador. Diumenge es disputarà la quarta Quatre Ermites de Ripoll, una prova que té la particularitat d'unir les quatre muntanyes que circumden el “bressol de Catalunya”.

La Cursa de les Quatre Ermites té dos recorreguts. El complet, de 21 quilòmetres, i el curt de 12 quilòmetres que només cobreix les dues primeres muntanyes: la del Catllar i la de Sant Antoni. La tercera ermita és la de Sant Bartomeu mentre que els corredors, abans de tornar a la meta situada a davant del Monestir, hauran de pujar i baixar Sant Roc.

La cursa, de l'Esportiu Ripoll, aplegarà uns 250 participants. Els principals favorits seran el santjoaní Eric Moya i l'osonenc Gabriel Crosas. També destaca la presència a la prova llarga de Núria Villegas, líder del Campionat, així com de Xevi Guinovart i Dani Ballesteros en categoria masculina. El jove Marc Pérez –guanyador ex aequo a Vallfogona- és un dels destacats de la versió curta. L'any passat els triomfs van per Josep Viñas i Alba Segura.

Llocs a destacar del recorregut

LA GUIXERA
La Guixera era una fàbrica de guix de Ripoll que es va tancar entre l’any 2008 i
2009. Es situa al principi del Carrer Progrés, o al final, segons com es miri. Està
al peu de sant Antoni, una de les quatre muntanyes que envolten Ripoll. En
aquesta muntanya s’hi troba una gran quantitat de guix i per això va ser
explotada i es va construir una cova de guix anomenada La Pedrera. A la
Pedrera s’hi extreia el guix i es portava als forns de la Guixera per treballar-lo. A la guixera, com a fàbrica, feien rajoles treballades a mà fetes de guix i esmaltades, també feien motllos de guix per fer escultures de cera, i que moltes d’elles s’entregaven a l’església amb el motiu de que la gent pactava amb la verge i que si ella els curava ells
entregarien escultures fetes amb aquests motllos.

ERMITA DE SANT ANTONI DE MORERS
A 1.070 metres d’altura de la muntanya de sant Antoni, podem trobar les restes de l’ermita de Sant
Antoni, del 1740. Solament hi queden les quatre parets de l’ermita. Antigament s’hi celebrava l’aplec el dia de la festa del sant. Actualment, solament és un lloc de visites per curiosos muntanyens. Una mica més avall de l’ermita, a can Petiu, podem veure unes vistes espectaculars de Sant Bertomeu, Sant Roc, Sant Amant, Puigmal, una part del Taga i el poble de ripoll.
Parts de l’ermita les podem trobar al museu etnogràfic de Ripoll, com ara picaports de ferro treballats a mà, la imatge de sant Antoni.

Ermita de sant Bartomeu
L’ermita que hi ha a dalt de Sant Bartomeu, és una ermita de planta basilical, amb un absis i dues absidioles. També té tres altars.
Aquesta ermita ha servit per moltes coses al llarg de la història. Primer va ser un castell, després un refugi pels caminants, tot seguit hi van acollir gent sospitosa de tenir la pesta perquè no s’encomanés i ara solament en queden runes.

Informació extreta de Turisme Ripoll i Viquipèdia

Cabana pedra

Cal seguir la carena, alerta tram brut

Can Bac

Can Petiu

Estació de Ripoll

Font dels Carboners

Iniciem un tram brut i perdedor