3,3
6,5

közel Granera, Catalunya (España)

ACCÉS: Arribem a Granera per la carretera BV-1245 que ve de Castellterçol (aprox. 9 Km) i aparquem a la petita esplanada al costat del cementiri.

RUTA (en sentit horari): Cementiri de Granera > Camí asfaltat de la riera > Masia La Riera > Esquerra, direcció al Mas Tantinya > Masia > Collet del Salamó > Cruïlla Masia SALOMO > Poste indicadors (el Salomó / antena) > Girar > Petita esplanada > Cova de Can Salomó (62m) > PR groc / blanc > El Camp de Bonell: Poste indicador itineraris > Nova cruïlla. Poste indicadors > Seguim PR Ronda del Moianès (esq) > Poste indicador PR-C 145-2. Carretera a Granera > Ermita Santa Cecília > Mirador de Can Cucut (vistes a Montserrat- La Mola- Montcau) > Castell de Granera, s. XI. Increïble mirador al costat del castell.

CURIOSITATS:
El POBLE DE GRANERA, amb una extensió de 23,95 km2, és el municipi menys poblat del Moianès (població de Granera el 2013: 76 habitants), però la situació dominant del seu castell sobre la carena que marca el límit natural de l'altiplà del Moianès el fa visible des de molt lluny. Un passeig per Granera permet descobrir uns paratges naturals, unes masies rehabilitades i un ampli patrimoni arquitectònic digne de conèixer en aquesta visita.

El CASTELL DE GRANERA, del segle XI, s'aixeca sobre un penyal que domina la petita població, que és a l'extrem de la carena coneguda com la carena del castell. Situat a uns 830 metres d'altitud, el castell conserva tots els murs que delimiten el recinte. Cada 6 de gener, diada de reis, molta gent puja al Castell perquè es pot veure com el sol passa per dins la Roca Foradada de Montserrat. http://www.consorcidelmoianes.cat/ca/el-moianes/poble-a-poble/granera

El castell, que pertanyia al comtat de Manresa, fou de jurisdicció reial fins a darreries de l'edat mitjana, tot i que estigué infeudat a diversos senyors, o castlans, com se cita a l'article dedicat al castell.

També destacable el PANTÀ DEL MARCET: un petit embassament situat a la Riera del Marcet. Aigües amunt, al NE, hi ha la colònia fabril del Marcet, sense activitat des del anys 1980.

La COVA DE CAN SALOMÓ és una surgència fòssil en gresos de 62 m. de recorregut, situada a prop de la Masia de Can Salomó, al peu d'un petit cingle i presenta 10 boques al llarg dels 25 metres que ocupa la cavitat. Les 5 primeres són minúscules concavitats d'escassos decímetres i que no penetren al conjunt principal. Les 5 boques restants donen accés a un petit conjunt de galeries reticulars. Es tracta d'una antiga surgència múltiple, totalment fossilitzada i excavada en els gresos calcaris de l'eocè. La part superior de la balma que fa de pòrtic està formada per conglomerats també eocènics. Sembla que algunes actuacions arqueològiques han aportat materials del neolític superior. (FONT: EspeleoIndex.com)

Cementiri de Granera

Camí asfaltat de la riera

Masia La Riera

Masia la Riera

Esq direcció Mas Tantinya

Esq direccio mas tantinya

Masia

Hágó

Collet del Salamó

Cruïlla Masia SALOMO

Poste indicadors (El Salomó / antena)

Poste indicadors (el Salomó / antena)

Girar

Barlang

Cova de Can Salomó (62m)

PR groc / blanc

El Camp d'en Bonell. Poste indicador itineraris

Cruïlla. Poste indicadors

Seguim PR Ronda Moianès (esq)

Poste indicador PR-C 145-2. Carretera a Granera

Ermita Santa Cecilia

Mirador de Can Cucut (vistes a Montserrat- La Mola)