Albert F.

Idõ  3 nap 6 óra 41 perc

Koordináták 6120

Uploaded 2019. január 28.

Recorded december 2018

-213 m

közel Nazareth, Northern District (Israel)

LA TRAVESSA
Travessa entre Natzaret i Cafarnaüm (Mar de Galilea) seguint el Jesus Trail (Camí de Jesús), una ruta senyalitzada de 78 quilòmetres.

És una travessa fruit d'iniciativa privada que intenta trepitjar les zones de màxim interès històric i paisatgístic situades entre Natzaret i el mar de Galilea, espais que va recórrer Jesús durant els seus anys d'evangeli.

Des fa pocs anys ha sorgit també una travessa alternativa, el Gospel Trail, una ruta pública amb origen a Natzarel via el Mont Precipice (sud de Natzaret) i final a Cafarnaüm. La gran diferència entre elles és a la primera part, on el Gospel Trail recorre zones més naturals (té una variant des de Canà). Per contra, no visita el PN de Zippori.

MARQUES
La travessa està abalisada perfectament, amb marques de pintura cada pocs metres que fan que el seguiment de la ruta sigui m molt fàcil. Les marques poden adaptar diferents formes.

La marca clàssica és la de pintura BLANCA-TARONJA-BLANCA. També podem trobar fletxes taronges i quan el Jesus Trail coincideix amb altres senders (Israel Trail), veurem la marca com un punt taronja sobre la marca de sender.

ETAPES
La travessa es pot fer còmodament en quatre etapes:

1a etapa: Natzaret - Zippori NP - Cannà (19,6 km, +550 m/-660 m) (-4 km si no es visita Zippori NP)

La etapa recorre les rodalies de Natzaret i Canà, zones sense gaire interès i habitualment brutes. La ruta passa per l'entrada del Zippori NP. Val la pena entrar a les ruïnes i visitar-les tot i que suposa fer 2 quilòmetres fins a la zona de ruïnes. A Canà es poden visitar un parell d'esglésies (catòlica i ortodoxa) que fan referència al miracle de les noces de Canà.

Les poblacions de Canà i Natzaret estan comunicades per per autobusos que circulen durant tot el dia i que connecten ambdues ciutats en pocs minuts. La primera etapa, si es vol, es pot tornar a dormir a Natzaret i agafar el dia següent un altre bus fins a Canà per reprendre la travessa.

ATENCIÓ: Quan vam realitzar la ruta (des. 2018), la carretera entre Natzaret i Zippori estava en obres (desdoblament). El track pot tenir variacions segons com aquestes obres afectin finalment l'itinerari.

2a etapa: Cannà - Kibbutz LavI (15,6 km, +380 m/-300 m)
És la etapa menys interessant del sender. Tot i que als afores de Canà el camí recorre un bonic bosc, la travessa del Golani Interchange fa perdre interès a la ruta. En aquest encreuament d'autopistes hi trobarem un polèmic McDonald's, així com el museu Golani brigade memorial site, dedicat a aquesta brigada de l'exèrcit israelià.

D'interès és l'estada al Kibbutz Lavi. Si es demana amb antelació es fan visites per la instal·lació. Atenció, que és un hotel ortodox. Això vol dir que no obre els dissabtes, i els divendres haurem de fer el check in abans de migdia. Com a curiositat, els ascensors tenen el botó de 'sàbat', per fer-los funcionar tot el dia amunt i avall per aixó no trencar un dels preceptes d'aquesta festivitat jueva.

3a etapa: Kibbutz Lavi - Arbel (20,4 km, +450 m/-690 m)
Interessant etapa, segurament la millor. La muntanya de les Banyes de Hattin (Horns of Hattin) és un volcà extint, amb vaques pasturant-hi (desembre).

A la falda nord pega la pena acostar-se fins a Nabi Shueib, un monestir de la minoria religiosa drusa que podem visitar si no hi ha cap acte religiós (1,1 km anar i tornar).

4a etapa: Arbel - Cafarnaüm (23 km, +470m/-680m)
El PN d'Arbel és sens dubte l'estrella de la travessa. Un estret congost situat sota el nivell del mar flanquejat pels cims de l'Arbel (+116m) i el Nitai (+98m). Per entrar-hi cal pagar entrada. No es pot entrar abans de l'obertura, i en cas de mal temps, poden arribar a tancar-lo. En aquest cas (o si no es vol pagar) podeu seguir un camí alternatiu (marques verdes) que surt prop de la sinagoga i que s'endinsa per la gorja fin a Ein Arbel (font) on ambdues opcions convergeixen.

WEBGRAFIA
- Jesus Trail official web
- Israel Hiking topo map (online map)
- Bible Walks (àmplia info sobre llocs bíblics)
- Israel National Parks & Nature reserves (official)

Arbel ghesthouse

Calçada romana

Camps de cultiu

Camí inundat (variant alta)

Cafernaüm (ruïnes)

Natzareth: Chuch of Announciation

csúcs

Cim Horns of Hattin

Cisternes

Barlang

Cova eremítica (eremos cave)

Decumanus (Zippori NP)

Dina's tombs

Információ

Entrada Horns of Hattin NP

Entrada Arbel PN

Església Multiplicació dels pans i els peixos

Font & Memorial

Fort dels Creuats

Hittin (antic poble palestí fins el 1948)

Horbat Minnim

Peter's Primacy Church

Információ

Plafons volcà

Plantacions de plataners (vivers)

Magdala (Roman city)

S'afegix el Gospel Trail (inici asfalt)