Idõ  7 óra 26 perc

Koordináták 1876

Uploaded 2020. június 26.

Recorded június 2020

2,9
5,8

közel Matadepera, Catalunya (España)

Recorregut circular d’ascensió al punt culminant de la serra principal del Parc Natural de S. Llorenç del Munt i l’Obac. La ruta volta la Mola superant les diferents plataformes rocoses que la circumden, prioritzant camins poc transitats i amb interessants curiositats naturals i històriques: diverses balmes i coves, l’ermita rupestre de Santa Agnès, el mateix monestir romànic de l’altiplà cimer… Un itinerari curt que ens obligarà, però, a esforçar-nos per superar algunes dificultats del terreny i on haurem de transitar per alguns corriols no sempre prou evidents. A més hi podrem contemplar, si el dia és prou clar, una àmplia perspectiva que, a més de les comarques més properes (plana del Bages i Manresa, Vallès occidental...) , ens permetrà albirar gran part de les serralades Litoral i Prelitoral (Montnegre, Montseny, Montserrat...) i fins i tot molts dels cims del Prepirineu i Pirineu.

El camí comença a Matadepera, al final del carrer Vista Alegre, des d’on anirem a buscar la pista que puja cap a la Mola. En la primera cruïlla que trobarem prendrem una desviació a la dreta que, després de travessar la torrentera del Sot de la Codoleda, remunta cap al Coll de la Castellassa, on val la pensa desviar-se al proper Turó del Gurugú, que ofereix una bona panorámica dels contraforts meridionals del massís, de la plana del Vallès cap a Terrassa i de les serres prelitorals i litorals (Montseny, Collserola, Garraf…).

Tornant al corriol principal superarem el Mal Pas de les Castellasses (un corriol inclinat a la roca conglomerada –“montserratina”- on cal anar amb compte) i ens acostarem al peu de les espectaculars i acinglerades Castellasses de Can Torres.

Retornant al camí ens desviarem per un corriol a la dreta que, entre densa vegetació, es planta al peu de la Canal Gentil que superarem ajudant-nos dels arbres i d’una corda fixa a la part alta, per situar-nos per sobre del primer cinturó de cingleres amb excel•lents i àmplies vistes cap al sud.

A continuación seguirem el Camí de la Senyora que recorre un ampli esglaó rocós entre el primer i segon cinturó de cingleres. En aquesta part el camí, irregular, és estret en alguns trams i supera diversos barrancs atorrentats que baixen del massís. Hi trobarem algunes balmes i abrics, entre els quals destaca la balma de la Pinassa (en referència al monumental pi de la part final del camí) amb algunes curioses construccions semiderruïdes. Quan reprenguem la marxa cal estar atents a no desorientar-se ja que haurem de baixar algunes metres pel llit del torrent de la Canal Freda fins travessar-lo en direcció nord (hi ha senyals de pintura groga inicialment poc visibles).

Seguint el corriol travessarem la cinglera per un curiós pas foradat a la roca per l’erosió. Seguint un corriol emboscat remuntarem pel barranc de la Canal de Santa Agnès, desviant-nos a la cova i l’ermita rupestre medievals situada a les seves cavitats.

Tornant al costerut corriol sortirem al fressat camí que ve del Coll d’Estenalles. Aquí val la pena acostar-se al proper i altiu Morral del Drac per, tornant al camí principal, remuntar per la roca de conglomerat cap a la Canal del Mico que, després de travessar una cavitat, puja ben dreta (unes grapes ens ajudaran a superar-la).

La canal ens deixarà a l’altiplà cimer de la Mola. Nosaltres, però, davallarem un tram del transitadíssim camí dels Monjos per recórrer una part del tercer cinturó de cingleres del massís i, per un corriol estret, arribar a una canal identificable per un bloc encastat per on ens haurem d'enfilar per assolir un petit collet superior (si en comptes de remuntar per aquesta canal decidim seguir recte haurem de superar el Mal Pas de Can Pobla, força inclinat sobre la roca i bastant exposat, especialment amb terreny humit). Un cop al collet haurem de buscar el millor pas per enlairar-nos cap a l’altiplà cimer de la Mola (un arbre amb sòlides arrels ens ho facilitarà).

De retorn doncs a l’altiplà cimer de la Mola podem treure el nas fins a la propera Punta dels Cavalls, al caire del cingle i amb extenses vistes, abans d’arribar al concorregut vèrtex geodèsic i al conjunt monàstic medieval de Sant Llorenç del Munt.

En la tornada al punt d’inici, ja pel fressat Camí dels Monjos, passarem per les coves dels Monjos i ens podrem acostar a la curiosa Roca Foradada de Can Pobla. Finalment, deixarem la pista per un corriol a l’esquerra que davalla fins a la cruïlla propera al punt de partida, on arribarem després de completar els gairebé 12 km i prop de 700 metres de desnivell positiu d’una variada, entretinguda i molt recomanable excursió.

PENDENT REPORTATGE FOTOGRÀFIC

Balma de la Llosa

Canal bloc encastat

Grimpada (arbre)

Punta dels Cavalls (panoràmica)