Moving time  2 óra 6 perc

Idõ  2 óra 59 perc

Koordináták 1637

Uploaded 2020. november 24.

Recorded november 2020

2,1
4,3

közel El Bruc, Catalunya (España)

Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. A cavall dels municipi del Bruc i Marganell, comarques de l'Anoia i Bages respectivament.

MEGÀLIT DE LA DIABLERA, des de la Creu del Regató, passant per la Plaça Catalunya, la Font de Sant Josep, GR 172, La Foradada, Collet de Guirló, l'Era dels Pallers, Torrent dels Cirerers/ Torrent del Castell, PR C-78, Refugi Vicens Barbé, Coll de Porc, Coll del Miracle i Canal del Miracle (de baixada), fins retornar a la Creu del Regató.

~~~~~~
▪︎INICI: Aparquem al vessant nord del massís, en un marge de la carretera BP-1103 (entre Can Maçana i Santa Cecília), on hi ha petita esplanada per deixar el vehicle, lloc conegut com "La Creu del Regató".

▪︎RECORREGUT (en sentit anti-horari).
CREU DEL REGATÓ (alt. 690m.a.). Creuem la carretera i pugem unes escales tallades a la pedra. A la bifurcació, prenem el corriol de la dreta. Al principi està una mica tapat de vegetació, i després esdevé pedregós. Obviem un trencall a la dreta, en baixada.

PLAÇA CATALUNYA: clariana amb magnífiques vistes a les imponents agulles que s'alcen majestuoses davant nostre: la regió dels Frares Encantats i la regió d'Agulles.

Continuem pujant pel sender. Fem un anar-tornar (unes 20 passes) fins la FONT DE SANT JOSEP: petita cisterna plena d'aigua i el terra humit, malgrat la font no raja.

Enllaç amb el GR 172: cruïlla "Frares Encantats" (alt.752m).

Passem de llarg la bifurcació a Coll de Port (pal indicador, alt. 837m). Al fons ja es veu la curiosa formació rocosa de "LA CADIRETA", també coneguda com "Morro de Gos" o el "Gat".

Trencall a la Roca Foradada (opcional), fent petites grimpades fins el capdamunt.

ROCA FORADADA (precaució, estimball). És una mole rocallosa amb un forat triangular al mig, des d'on podem admirar la Paret d'Agulles. Aquí sovint hi ha escaladors.

COLLET DE GUIRLÓ (alt. 802m).

Ens desviem fins un petit cim amb una placa commemorativa i flors.

Miranda: hi ha un banc de fusta i una altra placa commemorativa i flors. Gaudim de les vistes al Serrat de la Portella, i les agulles punxegudes que semblen dits, de formes ben capricioses.

Ara seguirem la pista en baixada del TORRENT DE LA DIABLERA, on veurem diversos rètols de zona arqueològica, amb vestigis del neolitíc.

A la dreta del camí, es troba el MEGÀLIT DE LA DIABLERA, datat de l’Edat del Bronze, "consistent en tres grans pedres, dues de les quals actuen de suport a una de central més gran, situada en posició vertical, potser fita funerària que assenyala un lloc d’enterrament. Al seu voltant s’hi van trobar un fragment de crani, un vas eneolític i cendres" (*). No és que el megàlit sigui molt espectacular doncs semblen dues pedres amuntegades.

Al darrera del megàlit hi ha un parell de balmes-coves, com la COVA TAPADA, que s'empraria com a cambra funerària, on s'hi van trobar "nombrosos ossos d’animals (cabra...), fragments de ceràmica i eines com un punxó d’ós, i vuit cranis humans".

A la següent cuïlla (pal indicador: "35 min a Vicens Barbé") continuem a l'esquerra. Passa un cotxe circulant per aquí!!

Pal indicador "ELS PALLERS" (alt. 717m). Prenem el trencall de l'esquerra: corriol pedregós amunt.

L'ERA DELS PALLERS (cruïlla): continuem a l'esquerra (no indicat), per un estret sender pedregós de còdols blancs, entre tupides alzines. És la llera del Torrent dels Cirerers (Alpina)/ Torrent del Castell. Hi ha algunes graonades tallades a la roca.

Baixem unes escales de troncs, al costat d'una llisa i alta paret: un estètic passadís entre parets de roca i una bassa (seca) en un lateral. Després el sender continua pujant fent giragonses pel sotabosc, fins que, més endavant, les vistes s'obren i ja albirem el refugi de Vicens Barbé a la llunyania.

Enllaç amb el PR C-78: pal indicador "LES AGULLES" (alt. 855m) 5 min al refugi"

Cimet, bon mirador amb vistes al refugi, les Agulles, (La Boleta, etc)... i a la contrada.

REFUGI VICENS BARBÉ (Alt. 890m), amb estança lliure de pernocta, per casos de necessitat (FEEC). També té una part habilitada com a bar els caps de setmana. Al costat del refugi hi ha unes vies d'escalada.

Passem de llarg la Canal Ampla (pal indicador, alt. 803m), el torrent del Clot dels Cargols i el Torrent del Lloro.

PAS DEL PRÍNCEP (Alt. 971m), amb l'Agulla Petita del Príncep, a la dreta.

Obviar corriol dreta (Torrent de les Grutes).

FONT DE L'ESLLEVISSADA, que raja dins d'una bonica balma.

COLL DE PORT o PORC (Alt. 973m).

Passem per dues balmes més, fins arribar al COLL DEL MIRACLE (alt. 983m), punt més alt de la ruta.

Aquí mateix comença la CANAL DEL MIRACLE de baixada, marcada amb senyals blaus. Davallant que es gerundi!!!

La canal no és aèria, però sí molt dreta i descomposta. En molts trams no hi ha camí definit, malgrat trobar algun senyal blau, i hi ha algun tram que sembla més aviat una desgrimpada, on és fàcil patinar per la fullaraca (en castellà "follaje que et fa follajear i espinyar!). Anirem fent marrades per aquest emboscat, entre arrels, fulles, pedres, troncs, lleixa de roca..... vaja, un miracle de canal.

Fi de la CANAL DEL MIRACLE (pal indicador, alt. 810m): enllaç amb el GR 172 o CAMÍ DE L'ARREL.

PAS EQUIPAT. Després d'una cinquantena de metres davallem un parell de trams de graons, tallats a la roca, amb barana i una cadena a la paret com a passamà. És com baixar una escala de pedra molt dreta, sense dificultat a ressaltar.

Pal indicador (alt. 765m): abandonem el planer Camí de l'Arrel per un trencall a l'esquerra en baixada, entre arítjols, fins tancar la circular a la CREU DEL REGATÓ.

~~~~~

- NOTA: Si en comptes de baixar per la Canal del Miracle, baixem pel corriol que surt a la cruïlla del Coll de Port, la dificultat de la ruta baixaria de difícil a moderada. O també es pot realitzar en sentit invers, i fer la Canal del Miracle de pujada, que és millor. Ull amb roca molla.

(*) MEGÀLIT DE LA DIABLERA: "A mitjans dels segle XIX, Joan Maria Casas de Müller, va excavar la cova situada al peu del megàlit, coneguda amb el nom de Cova Tapada. Hi va trobar nombrosos ossos d'animals, diversos fragments de ceràmica i eines com un punxo d'ós, i va constatar l'existència de 8 cranis humans que com a fet singular no disposaven de les mandíbules inferiors. Sembla que la cova va actuar de cambra funerària." (http://www.altaanoia.info/cat/Punts-d-Interes/Megalit-de-la-Diablera)

Creu del Regató

Miranda

banc i placa commemorativa

Vistes a les agulles

Megàlit de la Diablera. Zona arqueològica del Torrent de la Diablera (neolític)

Cova

Cruïlla (pal indicador): esquerra

"35 min a vicens barbe"

ELS PALLERS (pal indicador): Trencall esquerre

corriol amunt

L'ERA DELS PALLERS (cruïlla): esquerra (no indicat): Torrent dels Cirerers

Escales de troncs i bassa

Passadís entre parets

Enllaç PR C-78 (pal indicador 'Les Agulles, 5min al refugi')

Cim vistes refugi

Coll del Miracle. Inci Canal del Miracle, de baixada

Precaució! Canal descomposta. Senyals blaus

Fi Canal del Miracle (pal indicador). Enllaç GR 172

Graons tallats a la roca i cadena