Letöltés

2018. december 1.

november 2018

Megtekintve 432 alkalommal, letöltve 7 alkalommal

közel Saint-Léger-du-Ventoux, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Eind Oktober; De eerste serieuze sneeuw valt op de Mont Ventoux en de directe omgeving ten noorden van deze berg. We wandelen die dag op de Montagne de Chevalet in de Drôme-Provencal en zien de sneeuw op de Mont Ventoux. Twee dagen later staat een wandeling op de Mont Ventoux op ons programma en zullen we starten op Mont Serein. Via de GR4 zullen we naar de top wandelen. Als we hoger klimmen via de GR4 krijgen we te maken met de eerste sneeuw op het parcours. Het is best glad op de smalle GR4. 2 lussen voor de top moeten we besluiten dat verder wandelen op de GR4 niet verder verantwoord is en zijn we genoodzaakt via de D974 verder naar de top te wandelen. Ook de route naar de Col de Tempêtes is door de sneeuw onbegaanbaar. Er zit voor ons niets anders op dan een groot deel via het asfalt naar de top te lopen. Terug zullen we een deel via dezelfde route moeten afdalen tot aan de skipistes, die afdalen naar Mont-Serein. We hebben op deze manier toch een mooie wandeling van bijna 11 KM. neergezet die door het weer best avontuurlijk genoemd mag worden.
Helaas konden we dit keer niet doen wat er op de planning stond. De Mont Ventoux valt niet mee te spotten.

De Mont Ventoux is een berg in het departement Vaucluse in het zuiden van Frankrijk, gelegen op zo'n twintig kilometer ten noordoosten van Carpentras.
Deze top in het Massif des Cèdres is de enige van deze hoogte (bijna 2000 m) in de streek de Provence en hij wordt daarom ook wel de Reus van de Provence genoemd. De naam 'Mont Ventoux' is afgeleid van het Occitaanse woord vent dat wind betekent en zou zijn opgedragen aan Vintour, de Keltische (Liguurse) god van de wind. Er zijn op de top van de berg windsnelheden tot 300 km/uur geregistreerd. Een andere verklaring van de naam dateert uit de 1e of 2e eeuw na Christus. De Gallische naam laat zich reconstrueren als 'Ven-top(s)', hetgeen 'sneeuw-top' betekent. In de 10e eeuw verschijnen de namen Mons Ventosus en Mons Ventorius.
In de streek worden de wijn AOC Ventoux en de kazen Banon AOC en 'fromage fort du Mont Ventoux' gemaakt. De top van de Mont Ventoux ligt op 1912 meter hoogte. Het hoogteverschil met de voet van de berg bedraagt 1614 m. Op de top van de berg bevindt zich een weerstation met een grote zendmast. De berg is bekend doordat de beklimming ervan herhaaldelijk is opgenomen in enkele gerenommeerde wielerwedstrijden, zoals de Ronde van Frankrijk, vanwege de moeilijkheidsgraad en het kale 'maanlandschap'. De bestijging te voet werd in de Renaissance reeds beschreven door Petrarca in zijn Beklimming van de Mont Ventoux.
Meer foto's van deze wandeltocht op www.frankrijkinbeeld.com