Ambotes

Idõ  6 óra 43 perc

Koordináták 1255

Uploaded 2012. szeptember 24.

Recorded szeptember 2012

3,0
6,0

közel Rojals, Catalunya (España)

Aquest itinerari, amb sortida i arribada a Rojals, dins de les Muntanyes de Prades, esperem que ben aviat Parc Natural, només pel recorregut pensem que ja és magnífic. Passem per obagues i per solanes, per fons de barrancs i per carenes i altiplans, per pistes forestals i per corriols i camins mil·lenaris.

Però és que a més visitem tres conjunts de Pintures Rupestres, que es troben entre els 9 d'aquestes muntanyes declarats Patrimoni Mundial per la UNESCO l'any 1998 -actualment se'n coneixen ja més de 20-, i també uns gravats a la roca.

Per cert, l'itinerari es pot fer en menys de 4 hores.

Som-hi. Sortim de Rojals, corriol avall, pel GR171. Passem per l'anomenat Mal Pas, compte!. Quan som a prop del Barranc del Ral, atenció!, ens desviem a l'esquerra per a travessar-lo. Pugem (Sant Salvador de Rojals es pot veure encimbellat a la nostra esquena) i passem per sota dels cingles del Salt de la Guineu per a anar a l'altre barranc en que s'ha bifurcat La Vall, el Barranc del Mas d'en Llort (en molts mapes anomena't com d'en Llord). Agafem una pista ample cap a l'esquerra, és el Camí de les Aigües que arriba fins a Montblanc per la Vall. A l'obaga, passem per fonts i basses molt ben arranjades i, poc després de passar a l'altre banda del barranc i abans d'arribar al Mas, un senderó cap amunt ens porta als abrics, un a costat de l'altre, on hi ha dos conjunts de Pintures Rupestres.

L'abric del Portell de les Lletres és el primer conjunt de pintures rupestres que es va descobrir a Catalunya, a finals del XIX, i va ser redescobert per l'insigne Salvador Vilaseca l'any 1943. Consta de 18 signes o figures de tipus esquemàtic-abstracte i, com les altres que veurem, són monocromes vermelloses i de petit format.

A uns 10 metres, a l'esquerra mirant la paret, hi trobem l'abric del Mas del Llort.
Aquí hi ha unes 10 figures, però de tipus figuratiu (naturalista-estilitzat): caçadors, caprins, cérvols, ... Veureu que la figura del personatge principal està malmesa, a l'igual que una cérvola o cabreta. Brètols i/o ignorants les han fet malbé ... Quan les visiteu, doneu exemple i gaudiu de les mateixes sense fer-hi cap, cap tipus de manipulació. De fet, ens hem pensat si mostràvem la localització exacte d'aquestes pintures o no, i hem decidit fer-ho. De la mateixa manera que a nosaltres ens agrada la seva contemplació, pensem que els hi pot agradar a altres usuaris de Wikiloc i que quants més ho fem, més es valoritzarà aquest patrimoni i que això serà positiu.

Tornem al camí principal i el seguim. Passem per costat del Mas del Llort (usat per ICONA en el seu moment) i una mica més enllà s'hi troben les restes del Mas del Pepet, amb una bassa d'aigua al davant i, al darrera, amb un tancat amb cabres aprofitant una balma. Seguim el camí principal i al cap d'uns 450 metres (uns 800 metres en total des dels abrics anteriors) ens enfilem cap a la dreta per un corriol i després de només 20 metres arribem al Mas d'en Ramon d'en Bessó que queda una mica enlairat. Crida l'atenció la porta d'entrada a les restes del mas balmat. I, al davant, l'abric, on hi destaca una figura de brau naturalista, de mida més gran de les que hem vist fins ara. Hi ha també un arquer que ens agrada molt, i unes creus i ...

Cal continuar. Baixem al camí i passem pel costat de la gran bassa de la Font d'en Garró i ens arribem, amb anada i tornada, a la font. Seguim la pista principal. Comencem a pujar (de fet passem per sobre del Mas i un corriol a la dreta hi mena. Ens agraden molt les pedres que han posat com a protecció a la dreta del camí. Arribem al Coll de Ventanals, som a l'altiplà. Anem cap a la l'esquerra i una bona estona anem veient a la dreta els pins dels Plans de Sant Joan fins que després d'uns 1.200 metres des del Coll, trobem el GR 171-4 que agafem cap a l'esquerra i ens porta al Coll de la Creu de l'Ardit. Aquí seguim el GR i anem per l'obaga del Tossal Ras. Corriol esplèndid i amb unes vistes superbes sobre el Bosc de Poblet.

Passades les restes d'un mas balmat, arribem al Coll de la Mola, amb la seva terra i pedres rogenques. Abans de retornar cap a Rojals, anem una mica en direcció contrària, per a trobar al cap d'uns 100 metres, al mig del camí unes llenques de roca rogenca on, amb dificultat, hi podem veure uns signes, creus, gravats i, a l'esquerra, en una zona d'afloraments rocosos vermellosos, d'altres creus, ratlles i altres. Sembla que tots o part d'aquests gravats també son d'origen prehistòric.
Ara sí, tornem. Passem per costat del corral de la Marieta i no triguem gaire a ser de nou a Rojals.
Per acabar, dues felicitacions i una recomanació.

Agraïment a Josep Insa per a totes les publicacions que ha fet sobre la zona i que ens resulten molt inspiradores.

Felicitacions a Ramon Viñas i al CIAR (Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, Muntanyes de Prades) de Montblanc. Heu visitat el Centre a l'antiga presó de Montblanc (carrer de la Pedrera, 2, telèfon 977860349)? Doncs us ho recomanem molt, és esplèndid. Les pintures es poden contemplar molt millor aquí que no pas als abrics originals, on algunes han estat degradades per la mà humana i quasi totes han anat perden les coloracions originals i certament costen de trobar.

I una recomanació, passar per La Socarrimada de Rojals (977264059) un cop acabada la passejada per agafar forces.

Fins la propera.

Salut i botes.

Bloc amb rutes nostres a http://ambotes.wordpress.com