Ambotes

Idõ  3 óra 50 perc

Koordináták 568

Uploaded 2012. november 4.

Recorded november 2012

1,3
2,6

közel Rojals, Catalunya (España)

Ens trobem a les Muntanyes de Prades.

L'objectiu inicial de la ruta d'avui era arribar fins les pintures rupestres del Mas d'en Carles, des de Rojals, i s'ha aconseguit.

De fet, hem gaudit més del que esperàvem del camí per la vora del Barranc del Piro i just per sota dels Serret dels Avencs (Cingles Falconers o del Mas d'en Gran). Ja posats, hem intentat trobar l'abric amb les pintures del Mas d'en Gran, però no ho hem aconseguit.

La sortida de Rojals es fa seguint el GR 171 en direcció als Cogullons. Com que el dia ha estat magnífic, tota l'estona hem pogut anar veient el refugi del que va ser el nucli habitat més alt de les Muntanyes de Prades envoltat de massa forestal amb els colors magnífics de la tardor.

Poc abans d'arribar on trobaríem a ma dreta els Abrics de la Baridana, cal desviar-se a l'esquerra per una corriol que a l'inici està senyalitzat com sender local (marca blanca i verda).

Ens trobem a la Costa dels Calderons. La primera sorpresa la tenim de seguida quan veiem que al fons del Barranc de la Baridana hi ha una mena de cova que fa com de túnel del mateix. Curiós lloc.

Seguim l'encantador caminet i cal anar en compte per agafar un corriol que surt a l'esquerra, cap els cingles, per entre uns pins, senyalitzat per una muntanyeta de pedres. A partir d'ara, us fareu un fart de seguir piles de pedres. Menys mal que amables excursionistes ens han anat deixant aquestes marques ... I no té pèrdua fins el Mas d'en Carles.

En un extrem de la Balma on hi van haver-hi construccions del mas, hi trobem les esplèndides pintures rupestres. Que en durien pensar els qui van fer servir el mas al llarg dels segles de les mateixes i que les tenien, com qui diu, a l'entrada? Aquestes pintures no són pas petites. La principal, un antropomorf que sembla que tingui ales, supera els 40 cm, i a sobre, com una corona, hi ha un cercle amb una creu al seu interior. Impressionant. A la seva dreta hi trobem més motius esquemàtics que podeu veure a les fotografies adjuntes.

Aquestes sorprenents figures van ser re-descobertes per Josep Iglésies l'any 1927 i incloses per Henri Breuil en els seus escrits dedicats a la pintura rupestre esquemàtica a la Península Ibèrica (1933-1935).

I aquí tornem a comentar el que dèiem en una ruta anterior, a l'Albi. Que molts cops ens passem i d'altres no hi arribem. Si a l'Albi no es poden veure les pintures sense accedir a un recinte tipus Fort Knox, aquí no hi ha cap mena de protecció, però ni tan sols d'indicació (Cap cartell indica que estem davant de manifestacions artístiques humanes de fa milers d'anys i Patrimoni mundial de la UNESCO i que cal anar amb màxima cura, per exemple). Vaja que si algú (un nen petit per exemple) sense masses coneixements es troba aquestes pintures, pot arribar a fer qualsevol cosa. De fet, lamentablement, hem trobat les pintures en pitjor estat que les fotografies que havíem vist, i amb evidents signes de manipulació. Paga la pena estar-s'hi una estona en aquest lloc.

Fins aquí el camí ha estat moderat. Però hem vist més piles de pedres i les hem decidit seguir per si arribàvem a l'abric del Mas d'en Gran. A partir d'aquí, el camí és difícil. Passem per sobre de moltes roques, però quin paisatge el del Serret dels Avencs vist des d'aquí! Veiem una mena d'agulla rocosa, i seguit les piles arribem fins a un paratge impressionant on cau aigua (no pas de manera espectacular, tot s'ha de dir) de dalt dels Cingles cap el Barranc. S'hi veu una cova al bell mig. Però el terra de la roca està mullat, rellisca, i decidim fer mitja volta. Abans gaudim de la vista: La Bartra, Mont-ral, La Foradada, Els Cogullons, ...

De ben segur que hem passat a prop de l'abric del Mas d'en Gran i que, de fet, els abrics d'en Britus ja no quedaven massa lluny passat el salt. Però una altre vegada serà. A veure si altres companys de Wikiloc ens hi indican el camí, o arriba a les nostres mans un dels famosos mapes casolans que lliuren als seus estadants els propietaris de la Casa Rural del Mas de l'Arlequí que tan be coneixen aquest espai.

Tornem pel mateix camí. Ens fixem una mica més en una petita balma amb pedres i que a sobra té el que sembla una gran balma amb vistes. Poc més enllà, a ma dreta una nova pila de pedres ens fa pensar que pot-ser l'abric de l'Arlequí és a prop. Ho intentem, però no ho veiem clar i reculem.

Com que el dia és clar, un cop acabada l'excursió, aprofitem per a gaudir del mirador M. Armand Puig sobre la Coca i més enllà.

I si no ho heu fet ja: visiteu el CIAR (Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, Muntanyes de Prades), de Montblanc. Situat a l’antiga presó de Montblanc (carrer de la Pedrera, 2, telèfon 977860349). visitar el el CIAR (Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, Muntanyes de Prades), de Montblanc (carrer de la Pedrera, 2, telèfon 977860349). És esplèndid. Les pintures i gravats a la pedra es poden contemplar molt millor aquí que no pas als abrics originals, on algunes han estat degradades per la mà humana i quasi totes han anat perden les coloracions originals i certament costen de trobar.

Recomanació final: passar pel Restaurant La Socarrimada de Rojals (977264059) un cop acabada la passejada.

Fins la propera. Salut i botes.
Bloc amb rutes nostres a http://ambotes.wordpress.com