Letöltés

Koordináták

2021. augusztus 22.

augusztus 2021

közel Les Angles, Occitanie (France)

Resum
De la parada d'autobús de l'estany d'Auda --parada de la línia d'autobusos o “navetes” que duen del Pla de Barrés a l'estany de la Bullosa--, cota 1920 m, pujada per bosc al bellíssim estany d'Auda, cota 2150 m, ascensió per coma herbada a l'esplèndid mirador de Cerdanya i Capcir del cim del roc d'Auda, cota 2326 m, seguint per l'altiplà fins al mont Llaret, cota 2376 m, un altre excel·lent mirador al Carlit, la capçalera de la vall de la Grava i el puig Peric, i retorn en baixada per la falda del mont Llaret; seguint arran d’aigua, del rec de Puig Peric, cota 2070 m, del riu —aquí de muntanya— la Tet, cota 2030 m, i després de l’estany de la Bullosa; fins l’estació d’autobusos a l‘estany, cota 2010 m; configura una excursió molt completa, 14 km, per indrets de gran bellesa i vistes de gran abast, del tot recomanable!

Aproximació
Vam deixar el cotxe a l’aparcament que hi ha a l’estació dels autobusos del Pla de Barrés. Eles autobusos duen del Pla de Barrés a l’estany de la Bullosa, atès que la carretera roman tancada de 7h a 19h, de l’1 de juliol al 31 d’agost (ambdós inclosos), i també els primers caps de setmana de setembre. Els autobusos funcionen fins a les 21h.(1) Aquest any ens han comentat que el tancament de la carretera es prolongarà fins l’octubre.
Vam demanar a la xofer que ens deixés a la parada de l'estany d'Auda, així ho va fer i ens va ajudar a treure les motxilles de la bodega de l’autobús.

Descripció
Uns metres més avall de la parada d'autobús de l'estany d'Auda hi ha el trencall, a mà esquerra si ho mirem baixant per la carretera, cap l'estany d'Auda. Estem a la cota 1920 m. Prenem el trencall i iniciem la forta pujada per bosc, continuada, primer en direcció nord-oest, després nord-est, durant 2,2 km, fins al bellíssim estany d'Auda, cota 2150 m. Poc abans d’arribar-hi haurem passat un petit coll, cota 2200 m. L’estany és un llac glacial, plàcid, voltat de joncs als aiguamolls de la riba, sobretot a la part nord-est, amb les aigües refulgents a trenc d’alba, quan hi vam passar, i com correspon a la denominació d’estany. Hi havia gent acampada, absolutament respectuosa amb el medi ambient.
Seguim per la riba oest de l'estany, per camí, que aviat vira a est, i segueix pel bosc, primer darrere dels aiguamolls, però després els travessarem, al cap d’uns 400 m de caminar des l’estany i, en fer-ho, es perd la traça del camí. Seguim en direcció est-nord-est, primer quasi a peu pla, després en ascensió suau fins la falda de la muntanya del roc d’Auda i del mont Llaret que ens queda a l’esquerra, a nord-nord-oest. Del roc d’Auda n’intuïm el cim i hi ens n’hi anem acostant, ara amb ascensió decidida, per la coma herbada, entre claps de bosc, en la mateixa direcció est-nord-est que dúiem, durant 1,4 km, fins al cim autèntic, 2326 m, que està una mica a l’est del cim aparent, al qual hem arribat primer, després de travessar un filat sense porta. Els cims, tant l’aparent com el real, són un l'esplèndid mirador de Cerdanya i Capcir. Observem, des l’oest i en 360º, d’esquerra a dreta, a grans trets: la serralada del Carlit, l’altiplà fins al mont Llaret, que anirem a continuació; la serralada del puig Peric; la serra de Madres; el Canigó; el Puigmal; la collada de Toses; el Cadí... A la vessant nord, nord-est i est de la muntanya, i d’on estem situats, hi ha les instal·lacions i les pistes d’esquí dels Angles, de les quals en veiem la part superior o arribada dels remuntadors.
Des del roc d'Auda continuem per l’altiplà, en direcció oest-nord-oest, cap al mont Llaret, al qual arribarem en 1,2 km. El cim, cota 2376 m, cobert de roques, és un altre excel·lent mirador. Destaquen, especialment, a l’oest-nord-oest: el Carlit, la capçalera del vall de la Grava, el pic de la Grava i el puig Peric.
Des del mont Llaret iniciem el descens i la gran volta de tornada. Anem baixant, primer per coma herbada, després pel bosc de pi negre, per una pista, tot a la falda oest-nord-oest de la muntanya. A mig baixar ens va avançar una camioneta, amb dues noies de bon veure, dretes a la caixa, agafades al xassís, que, divertides, anaven admirant l’entorn. Una manera diferent de gaudir del paisatge! Després de caminar 3 km de baixada, en direcció oest-nord-oest i d’haver creuat un filat i dues cruïlles importants, ben senyalitzades, arribem a un riu de muntanya, saltironant i joliu, el rec de Puig Peric, cota 2070 m, que creuem mitjançant un pont.
Seguim pel GR de Pays Tour du Capcir, en direcció oest-sud-oest, de baixada suau, durant uns 800 m, fins creuar un nou riu, la Tet, cota 2030 m, en un bell indret a tocar de l’estany de la Bullosa, un lloc excel·lent per reposar, fer un mos i prendre un bany, com algú va fer. Aquí hi ha una bifurcació delicada. Si anéssim pel trencall de l’esquerra, directament a l’estany de la Bullosa, faríem drecera, però el camí és de mal passar. Per contra, seguim endavant, pel GR, de bon passar, cap a l’oest, creuant la vall que ve de la portella de la Grava, nord-oest. Fem camí durant 500 m, que arribem a un trencall, cota 2050 m, on nosaltres tombem a l’esquerra, en direcció sud, pel GR, ara GR 10 Pays Tour du Capcir, cap a la riba oest de l’estany de la Bullosa, cota 2016 m, a la qual arribem en 1,1 km, i que anirem seguint, alterant arran d’aigua amb endinsades al bosc, durant 2,4 km de trajecte entretingut i bonic, fins a la presa de l’estany de la Bullosa.
La presa la van construir entre els anys 1903 i 1910 per proveir electricitat al tren Groc i per regular el cabal de la Tet.(2)
Anem a l’alta riba del llac, la riba est, caminat per dalt de la presa, durant 400 m. Passada la presa seguim caminat durant uns 200 m més, fins a l’estació de la línia d’autobusos, final de l’excursió a peu. L'autobús ens tornarà a l'aparcament del Pla de Barrés, on havíem deixat el cotxe.

En total 13,8 km, 536 m de desnivell en pujada i 456 m en baixada, d’excursió per boscos, prades, comes, altiplans, rius i llacs, en belles contrades d’alta muntanya, amb indrets d’excepcional encís i vistes de gran abast, que ens deixaran un record durador i acomboiant!

1. El llac de les Bulloses [Available from: https://www.pyrenees-cerdagne.com/ca/le-lac-des-bouillouses-catala.
2. Col·laboradors del projecte Viquipèdia. Llac de la Bollosa 2021 [updated 27 de juliol de 2021. Available from: //ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Llac_de_la_Bollosa&oldid=27887736.

A mà esquerra, cap al llac d’Auda

Hágó

Mont Llaret

Ajtó

Filat

Cruïlla, cap a l'estany de la Bullosa

Endavant, cap a l'estany de la Bullosa

A mà esquerra, cap a l'estany de la Bullosa

Híd

Pont sobre el rec de Puig Peric

Pont sobre la Tet, arribant a l'estany de la Bullosa

A mà esquerra, cap a la Bollosa

Estany de la Bullosa,

Estany de la Bullosa, al fons: puig de la Cometa a l'esquerra, pic Peric al centre i petit Peric a la dreta