3,3
6,6

közel les Planes d'Hostoles, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Fes clic aquí per visitar la pàgina Web d'aquesta ruta " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.

Sortida del Pla de Malla. Arribada el Masnou de Sacosta. Per arribar agafarem la carretera d'Olot al Coll de Condreu, per continuar per la carretera del Santuari del Far. Si voleu entre Sant Pere Sacosta i el Masnou de Sacosta teniu un camí que porta al Coll de Malla i no us caldrà anar amb dos cotxes. Aquesta excursió es va fer el dia 16-11-12. La va organitzar la Colla del Divendres de la Garrotxa.

Sortirem del Coll de Malla i anirem una mica per la carretera del Far, fins trobar per la cara oest un camí ben fressat que seguirem. Creuarem tot el Pla de Malla en direcció a la cinglera, al acostarnos-hi, trobarem uns quants rastres de camí, el camí no està ben definit, es tracta d'anar seguint d'aprop la cinglera. Més endavant el camí es va fent més evident i començareu a veure als arbres senyals de pintura blanca, que han intentat esborrar-les pintant-hi a sobre pintura negre.
Un tros més endavant trobareu una tanca a la vora del cingle, la creuarem i seguirem el camí que fins a l'aparcament del Santuari està ben marcat amb la pintura blanca, sense esborrar. Un cop vist el Santuari i les seves magnífiques vistes sobre el pantà de Sau. Retornarem enrere per la carretera fins trobar el l'ermita de Santa Anna on trobarem indicat el camí que baixa per el Grau de Santa Anna.
Sota del Grau trobarem vàries llaçades, en una d'elles deixarem el camí que marxa al sud-est i agafarem el que baixa en direcció al nord-oest. Un tros més avall i quant sacaben les llaçades, per la cara oest, marxa un camí (té un indicador en un arbre). Aquest camí és ben fressat i baixa directament a la casa de la Xoriguera.
A partir d'aquí CAL TENIR UN MÍNIM D'EXPERIÈNCIA EN SABER RASTREJAR VELLS CAMINS. Seguirem baixant per el camí que baixa molt dret fins trobar la Font del Bac al costat oest del camí. Una mica més avall es troba el primer roure monumental conegut com de la Xoriguera, encara que està dins de la propietat de la casa de la Costa.
Baixarem com uns 50 a 70 metres i per la cara est es veu un molt petit rastre, si esteu alerta veure un altre dels roures monumental, baixant uns metres més en un arbre per la cara est, un petit cartell ens els recorda (està posat per ser vist pujant i no baixant). A partir d'aquí cal estar molt pendent dels cops de podalls ens els arbres per anar seguint el rastre que marxa en direcció a l'oest, molt més endavant gira una mica al nord-oest i baixa a trobar una vella pista forestal que surt en una altre més nova que ens portarà primer a la font de la Xoriguera i després al gran casal de la Xoriguera.
Seguirem la pista que marxa per la cara oest al darrera de la casa. En el primer revolt que gira a l'est, la deixarem i creuarem un prat (direcció oest, alguna senyal de pintura groga). Per la seva cara sud, puja una vella pista de desemboscar que seguirem. Una mica amunt gira a l'oest (té algunes fites). En trobar una cruïlla deixarem la que marxa planejant i les senyals grogues i pujarem per una que marxa al sud.
Una mica més amunt sortim en un pla que havia estat un camp, el creuarem en direcció sud-oest i trobarem una pista que tot planejant ens portarà a la casa de la Rovirota i després el plans de la casa de Mas Arús, els creuarem en direcció a l'oest i en la seva punta trobarem una nova pista que seguirem i no deixarem. Aquesta pista més endavant volta un gran quintà i enfila cap a sota Sant Pere Sacosta que ja veiem a sobre nostra al mig del bosc. En arribar em un revolt de la pista, on aquesta gira d'est a oest, unes fites ens ensenyen el camí que puja a Sant Pere Sacosta (Catalunya Romànica, Volum IV, La Garrotxa, pàgina 299).
Per la cara sud-oest puja un camí que ens portarà a trobar de seguida una pista forestal que té un tancat per la seva cara sud. En un punt del tancat veurem una tanca per poder passar, la creuarem i pujarem en diagonal a trobar el revolt de la carretera a sobre de la casa del Masnou (de la tanca a la carretera, unes fites ens aniran guiant).

Cartografia Editorial Alpina, mapa Vall de Sau.