Idõ  3 óra 48 perc

Koordináták 1920

Uploaded 2020. október 25.

Recorded október 2020

2,6
5,2

közel la Vajol, Catalunya (España)

Aquesta ruta circular entre la Vajol i les Illes permet recórrer i coneixer alguns dels camins i passos que van haver de fer per força els republicans que fugien de l'exèrcit franquista després de la caiguda de Catalunya. La ruta és prou suau i agradable, i ara, a la tardor, pren diverses tonalitats que encara la fan més bonica. El punt de sortida és el poble de la Vajol, on a l'entrada hi ha un aparcament.

Es comença a caminar per dins del poble, cal pujar unes petites escales i passar per davant de l'església. Se'n surt per uns carrers urbanitzats i després de fer un petit tomb, se surt a la carretera del coll de la Manrella. Cal seguir-la un tros, es passa un restaurant i després cal girar pel camí que indica el Santuari de les Salines. El camí entra al bosc i va pujant, hi ha alguna pujada prou dreta, però curta. Es passa per la font del Cucut i després s'arriba al mas del Lli, on es deixa el camí i s'arriba al coll.

En aquest punt hi ha una tanca i una gran placa commemorativa de les autoritats que van usar aquest pas per passar a l'Estat Francès. Es continua per un camí evident i després una pista, paral·lel a una tanca, i es va baixant per una bonica vall. El camí es troba amb una tanca i cal prendre un corriol a l'esquerra que està indicat. Després d'un bon passeig s'arriba fins a les Illes, que forma part del municipi de Morellàs.

S'hi entra per l'Hostal dels Trabucaires i es travessa tot el poble fins a la plaça Lluís Companys, on hi ha un altre monument commemoratiu a la retirada. El camí continua per la carretera que puja al coll de la Manrella. És un tram d'asfalt, que fa ziga-zagues amb prou cases. Caldrà, però, deixar-lo tal i com indica el track i avançar per una pista ja de terra. Es passa per un bonic bosc d'avets molt alt i pràcticament ja s'ha superat la pujada, caldrà un tram més per arribar al coll de la Manrella.

En aquest coll hi ha el monument més conegut a l'exili i la retirada, fet amb blocs de granit i amb boniques paraules gravades. Es continua recte per la carretera i de seguida es deixa per prendre una pista que surt a l'esquerra. Aquí es comença una bona baixada plena de castanyers. Hi ha un moment que un rètol indica que la pista és privada i, en teoria, no s'hi pot accedir. Es continua baixant i s'arriba al mas Quera, els propietaris del qual, ens han advertit que allò era seu i que no hi podíem ser. És curiós, perquè el mas funciona com allotjament rural.

Passat el mas hi ha la font del mateix nom, la pista continua i ara està encimentada. Quan se surt de la finca cal deixar la pista i prendre un sender que surt a una mica d'alçada i que passa per un bosc molt bonic, amb pedres al mig del camí. S'arriba a una casa i el corriol es converteix en pista que acaba a la carretera del coll de la Manrella, davant del poble de la Vajol, molt a prop d'on s'havia passat a l'anada.

De nou cal travessar el poble i un cop a l'aparcament val molt la pena anar fins al Monument a l'Exili que hi ha a un parell de centenars de metres d'aquí. El monument és una recreació d'una coneguda fotografia de l'època. Emocionant.

La ruta és relativament senzilla i molt agradable, amb tot, com que hi ha un parell de desnivells, prefereixo qualificar-la com a moderada, però per la banda baixa. Pel que fa a l'orientació, tots els camins són molt evidents i no hi ha d'haver problema per seguir-la, a més, hi ha rètols indicatius a tot arreu on es necessiten.