Idõ  3 óra 42 perc

Koordináták 1908

Uploaded 2016. november 20.

Recorded november 2016

3,8
7,7

közel Capmany, Catalunya (España)

Amb aquesta ruta es pot visitar un exemple del ric patrimoni megalític de l'Albera, en concret dels termes municipals de Capmany, Agullana i la Jonquera. El punt de partida és el poble de Capmany, on es pot deixar el cotxe en diferents punts dels afores i, després de visitar el nucli medieval, conegut pel Fort, se surt pel carrer del Pont. Just al capdamunt d'aquest carrer, hi ha uns rètols que orienten cap a la Pedra dels Sacrificis.

Se segueix el track i es passa per davant d'un càmpig, que caldrà vorejar, fins que es troba el primer de tots els megàlits de la jornada, la Pedra dels Sacrificis, que està senyalitzada i que és tracta d'una pedra basculant amb inscultures. Es retorna al camí principal i llavors es passa pel costat del menhir de Can Vidal i les dues pedres de Cumera. El camí continua cap al nord i es deixen els senyals que giren a la dreta per continuar recte i visitar dos dòlmens, el de la Barraca del Lladre i de la Jaça d'en Torrent. Aquests dos no estan senyalitzats ni tenen plafó explicatiu, per tant, cal estar atent per veure'ls, encara que quedin al costat del camí.

El camí gira cap al sud, després d'haver tingut la Jonquera a un pas. Entre corriols i pujadetes, s'arriba a una pista principal i al tencall del dolmen del Mirgoler, on cal fer un anar i tornar per visitar-lo. De nou a la pista, s'arriba al menhir del Quer Afumat I, ja a la zona dels Estanys de la Jonquera. Mentre es fa la volta al conjunt lacustre, es van trobant molts megàlits: el menhir dels Estanys, I i II, els tres dòlmens dels Estanys, el tercer del qual, es troba més separat, després d'haver pujat a un mirador.

Un cop visitada la zona dels Estanys, cal dirigir-se cap al mas Baleta, allà hi ha dos dòlmens més i un recinte megalític. Un cop voltada la zona dels Estanys i després de passar una cabana blanca que ja s'havia vist anteriorment, cal dirigir-se cap al sud, fins al mas Oliva que és la seu d'un camp de tir i hi ha servei de bar. En aquest punt es deixa la pista asfaltada i es gira a l'esquerra cap al dolmen del Quer Afumat i el menhir del mateix nom número II, caldrà fer un petit anar i tornar per visitar-los.

Un cop a la pista, es baixa per anar a buscar una pista principal que durà fins a una altra pista asfaltada, que se segueix. S'arriba a un trencant on hi ha la indicació per visitar una pedra oscil·lant. Des d'aquest punt, Capmany és molt a prop i ja només cal arribar-hi.

Qualifico la ruta com a moderada, no pas perquè tingui dificultat tècnica, que no en té cap i és molt planera, sinó per la llargada i també perquè cal estar pendent del track en molts trencants i viaranys. Amb tot, cal dir que la major part del camí està indicada amb marques grogues, a la zona dels Estanys i Mas Baleta, a més, hi ha senyalització vertical molt útil del PNIN de l'Albera, a d'altres llocs hi ha indicacions d'Itinerània, cosa que permet tenir una bona orientació i informacions.