4,3
8,7

közel Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Excursió que iniciem i acabem a Sant Llorenç de Morunys i fem camí per la vall de Lord fins a les fonts del riu Cardener, on iniciem el retorn a Sant Llorenç de Morunys, hem trobat un paisatge espectacular amb tots els colors de tardor, una amplia gama d'ocres que van tenyint el verd de les pinedes, hem anat alentint la marxa i allargant els horaris , en trobar els primers bolets, dels quals hem fet una bona collida al llarg de l'excursió.

Hem començat la caminada sortint de Sant Llorenç de Morunys, per un tram de la carretera C-462 fins al pont romànic de Vall-llonga i l’ermita de la Santa Creu d’Ollers, continuem fins al desvio del càmping, on creuem la carretera per començar a pujar per un camí que suaument i amb forces llaçades ens ha portat fins a l’ermita de Santa Magdalena de les Tragines, en mig d’un esclat de colors de tardor.

Seguint endavant, ens hem enfilat cap a les costes de les Barraques, amb forces parades per collir bolets, quasi sense buscar-los, fins enllaçar amb una pista que hem seguit fins arribar a les fonts del Cardener, que ens han obsequiat amb uns esplèndids brolladors d’aigua dotats d’un gran cabal. En el paratge hi ha una zona equipada per pícnic, amb taules, bancs, barbacoes, serveis i aparcament.

Comencem la tornada seguint el riu Cardener, visitant el poble de la Coma, continuem pel camí fluvial arran del riu, fins al pont de la Gafa, on creuem la carretera per girar a la dreta, deixant a l'esquerra la carretera a l’església de la Pedra. Seguim per una pista a la dreta fins a la font de la Puda, on creuem el riu per continuar cap a cal Mosqueta, a sota el càmping i el Monegal, des d’on pugem cap a Sant Llorenç de Morunys on acabem la ruta.

Llocs a destacar del recorregut

El municipi de Sant Llorenç de Morunys, una petita extensió de només 4,2 km², es troba al peu de la serra de Port del Comte, al vessant dret del riu Cardener, envoltat en la seva major part pel terme de Guixers, excepte al nord, que limita amb la Coma i la Pedra. Comprèn també l’enclavament que inclou la mola de Lord, amb el santuari de Lord.

Conserva l’estructura medieval formada per un clos murat en forma de pentàgon irregular on antigament hi havia cinc portals als angles, dels quals en resten quatre, i l’església romànica i el claustre.

Malgrat els saquejos que va sofrir durant la guerra civil, la seva església d’estil romànic conserva una sèrie d’obres com el fragment de pintura mural del segle XIV, el retaule gòtic, les restes de l’altar major barroc, la capella i altar xorigueresc de la Mare de Déu dels Colls i el retaule de Sant Miquel i Sant Joan del segle XV.

La Font Puda o Font de la Puda és una font sulfhídrica situada al municipi de La Coma i La Pedra, al Solsonès. Com ja indica el seu propi nom, Puda és una font que és molt característica per la seva clàssica olor d'ous podrits, típica de l'àcid sulfhídric, i pel seu mal gust a l'hora d'ingerir-la.

Les primeres referències que se'n tenen sobre la font les trobem al llibre Diccionario geográfico del geògraf Pasqual Madoz, publicat l'any 1845. En aquella obra trobem la següent informació sobre la Font de la Puda:
« [...] la Font Pudia, cuya agua se compone de ácido hidrosulfúrico libre; cloruros de cal, magnesia y sosa; carbonatos de cal y magnesia; sulfatos de magnesia, cal y alúmina en corta cantidad, y glesina ó beregina [...]. »
Aquesta font va tenir una gran afluència de gent durant els inicis del segle xx. Des del municipi veí, i el més gran de la Vall de Lord, Sant Llorenç de Morunys, s'organitzaven excursions per anar a passar estones a la font i gaudir de les seves propietats mineromedicinals. En aquest indret els habitants de la Vall hi passaven bones estones d'esbarjo i es van prendre algunes fotografies de la font amb els seus visitants. En aquells moments no hi havia encara la coberta en forma de volta de canó que trobem actualment, que es va projectar l'any 1947 per l'arquitecte de l'Ajuntament de La Coma i la Pedra en aquells moments.
Anys després, concretament l'any 1972, es va construir el pont sobre el riu Cardener que millorava l'accés a la deu.

A les fonts del Cardener , a 1050 m d’altitud, al vessant oriental de la serra del Port del Comte neix el riu del mateix nom -el principal afluent del Llobregat- amb un curs de 90 km i un cabal mitjà de 6,5 m3/s

Les fonts del Cardener, prop de la Coma, proporcionen un important cabal al riu des del seu naixement, que capta les aigües de les serres de Port del Comte i del Verd, el serrat de les Comes, el Pedraforca i la serra d’Ensija . Quan arriba l’època del desglaç ofereixen un espectacle digne d’admirar, on les aigües brollen en forma de cascada.

Ens diu Cèsar August Torras: “El riu al nàixer forma ja una forta y ampla corrent que’s llença tumultuosa, escumejanta, brunzenta, joguinejant entre grosses roques, formant escaients, saltants i sovintamagada sota sostre de verdor.”

Com en altres punts de la comarca, aprofitant l’esponerosa natura i la espectacularitat del lloc, s’ha convertit aquest espai en un espai lúdic, preparat per a gaudir d’un sojorn especial en companyia de familiars i amics.

Informació extreta de https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/sant-llorenc-de-morunys-costes-de-les-barraques-les-fonts-del-cardener-la-coma-riu-cardener-30569058 i de Viquipèdia