2,9
5,8

közel Sant Martí de Tous, Catalunya (España)

Interessant excursió que fa un recorregut circular per la Serra de Miralles sortint i acabanta l'ermita i castell de Miralles que juntament amb la torre de defensa visitarem al final de l'excursió.
La Serra de Miralles està situada entre els municipis de Bellprat i Santa Maria de Miralles. El Grony de Miralles es un dels cims més característics, situat al costat de l’anomenada Agulla Grossa. La Ferriola, conegut també com Creu de Ferro, es un altre dels cims destacats d’aquesta serra. Ja prop de Santa Maria hi ha el Castell de Miralles, datat del segle X. Les seves restes es troben en un turó a 661 msnm molt a prop de Santa Maria de Miralles. Ens trobem en un paisatge típicament mediterrani; un mosaic de roques, camps de conreu, brolles, boscos de pi blanc i pinassa amb alzines, i torrents.

L’antic poble de Mirallles i l’església romànica de Santa Maria (s XII-XII) en bon estat de conservació. El punt més alt del castell es troba damunt d’unt turó al NO de l’ermita i al que pugem fàcilment pel costat Oest. Baixem de nou a l’església i per un corriol rumb O baixem a la Font del Gol, protegida per una porta metàl·lica.

Refrescats, reprenem la ruta, ara per pista vers el S, entre boscos de pins baixem pel costat dret del torrent de Can Gol fins a trobar-nos el camí de Can Puça. Gir al O i seguim per pista poc mes de 200 metres fins arribar a un altre encreuament senyalitzat. Quan tornem a enllaçar la pista al torrent del Boscarró, la seguim un tram i fem algun canvi de camí fins davallar al trencall del Balç de Fontanilles, impressionant bauma amb una font que en temporada humida té una petita cascada que cau de la part superior.

A partir d'aquí ens toca seguir la pista que segueix pujant fins arribar al coll de la Llebre. Coll de Ca la Llebre que separa l’Agulla Grossa i el Grony. Primer ens enfilem a l'Agulla Grossa, muntanya bessona i escarpada amb una fulla de metall al seu capdamunt. Tornem a Ca la Llebre, i després al Grony de Miralles, Grony de Miralles tercer cim comarcal de l'Anoia i amb excel·lents vistes de la Catalunya Interior, des d’on gaudim d’una gran panoràmica dels camps de cereals i vinyes d’aquesta contrada. Mes al Sud la serra d’Ancosa, al NE Montserrat. Desprès de retornar al Coll de Ca la Llebre. Continuem la ruta retornant de nou al coll on direcció NO una pista ens porta en poc mes de 200 metres a un segon coll, encreuament de pistes i on trobem el GR-172. Prenem rumb NO i al cap de 200 metres la deixem tot prenent un corriol al E que passa per sobre una carena de la Serra. Depenent si estem en zona obaga a solana notarem canvis importants en la vegetació. Arribem a la Ferriola, cim conegut també com la Creu de ferro que es troba en el seu punt mes alt.

Una mica cap al sud, veiem un corriol que baixa seguint unes marques blaves, el seguim tot baixant enmig d'un bonic bosc mediterrani, diverses zones de conreus per retornar finalment al castell i ermita de Sta Maria de Miralles

Punts d'interès:
1- Església de Santa Maria de Miralles
2- Castell de Miralles
3- Cim del Grony de Miralles
4- Cim de l'Agulla Grossa
5- La Creu de Ferro

Castell de Miralles
El castell de Miralles és un castell del segle X que es troba al municipi de Santa Maria de Miralles, comarca de l'Anoia. Les seves restes es troben sobre un turó de les serres de Queralt i Miralles, dominant la vall alta de la riera de Miralles. És un edifici declarat bé cultural d'interès nacional.

Història del conjunt
La primera notícia d'aquest castell és de l'any 960, a través d'una donació feta pel comte Borrell II del castell de la Roqueta.[4] Aquesta data es correspon amb l'inici del repoblament de la vall de l'Anoia.[2] Va pertànyer a Enric Bofill de Cervelló, el símbol del qual apareix representat per un cérvol.[4] Hi ha documents del segle XII on consta una família cognomenada Miralles, vinculada a la castlania del castell.[2] El llinatge dels Cervelló va tenir el domini del castell durant diversos segles. Guerau de Cervelló l'any 1347 s'intitulà senyor de la baronia de la Llacuna, on hi va incloure Miralles.[2] Aquesta baronia va passar successivament als Alagó, barons d'Alfajarín, als Montcada, marquesos d'Aitona, i als Fernández de Córdoba, ducs de Medinaceli. En el segle XIX el marquès d'Aitona i el de Moja compartien la jurisdicció.[2] L'any 1845 ja consta que el castell es troba enderrocat.

El conjunt consta de dues zones diferenciades. Al recinte superior del castell es conserven quatre parets tanquen un espai rectangular i que tenen un gruix d'aproximadament 1 m, excepte l'angle sud-est, d'1,5 m, i la paret sud, que fou reforçada amb posterioritat, d'1,9 m. Les parets est i nord tenen un relleix que possiblement indicaria la presència d'un sostre i un nivell superior.[2] Sota el relleix de la paret nord hi ha diverses espitlleres. A la malmesa paret est probablement hi havia l'entrada principal.[2] Els paraments van ser construïts amb petits carreus, poc treballats i en molts punts col·locats de manera similar a l'opus spicatum. A l'interior de les parets les pedres estan lligades amb morter de calç. Sota la paret sud del castell hi ha l'església romànica de Santa Maria, edificada entre els segles xii i xiii i en bon estat de conservació.

Uns 30 metres al sud del castell, més enllà de l'església, hi ha la zona més planera amb les restes de cinc antics habitatges reconstruïts en època moderna. El mur sud d'aquests habitatges feia la funció primera línia de defensa amb torres als dos extrems. La torre oest, de la mateixa època del castell, és rectangular i tancada per murs de 80 cm de gruix, fets amb petites pedres, mentre que la torre est, més gran, és una torre albarrana de defensa

L'església de Sant Romà (Santa Maria de Miralles)
L'església de Sant Romà és un temple al veïnat de Sant Romà (Anoia) inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. L'antiga capella de Sant Romà, ara església parroquial, centra una caseria de poblament disseminat, el 1915 fou controvertida parròquia del lloc, restaurada (veure dates a la fotografia de la volta) i ampliada, afegint-hi la rectoria (1916). La façana és reformada molt a l'estil oriental. Durant la Guerra Civil Espanyola és conservada en escola i després retorna al culte, amb una nova restauració. La datada més antiga que tenim per aquesta església és del 1413. El retaule gòtic del Roser i l'altar major renaixentista de l'església vella, del castell de Miralles, diuen que va ser cremat durant la Guerra Civil. Antigament era d'una nau, volta apuntada, d'arcs encreuats, sostre a dues aigües i campanar d'espadanya. El campanar va ser retallat i l'església es va allargar i va incorporar capelletes laterals semicirculars i la planta es va transformar en planta de creu llatina allargant els laterals abans d'arribar a la capçalera.

El Grony de Miralles és una muntanya de 866 metres que es troba al municipi de Santa Maria de Miralles, a la comarca de l'Anoia.
Al cim s'hi pot trobar un vèrtex geodèsic (referència 273120001).
Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

L'Agulla Grossa és una muntanya de 846 metres que es troba al municipi de Santa Maria de Miralles, a la comarca de l'Anoia. Forma part de la Serra de Miralles.

La Ferriola o Creu de Ferro
Des d'aquesta primera agulla, on hi ha instal·lada la concorreguda creu de Ferro, entre les valls de Miralles i la de Tous, ens trobem davant d’un paisatge típicament mediterrani; un mosaic de roques, camps de conreu, brolles, boscos de pi blanc i pinassa amb alzines, i petits torrents. En aquests espais hi crien l’àliga cuabarrada, el duc, el cabirol, el gripau corredor i fauna cavernícola com els ratpenats de ferradura. Una riquesa ben singular que les serres de l’Anoia us poden oferir.

Informació extreta de Viquipèdia

Aparcament, inici i final de ruta

Bassa contra-incendis

Cal deixar pista i seguir corriol

Cal seguir marques vermelles

Castell de Santa María de Miralles'

Coll de cal llebre

Coll de Tresserres

Corriol a la dreta

Creu de Ferro -La Ferriola-(788 m.)

Ermita de Sta.María de Miralles

Final de la cresta i baixada a la dreta

Final del corriol i sortida a la pista

Font de cal Gol

Font i Balç de Fontanilles

Gir a la dreta pel sender

Gir a la dreta per corriol

Grony de Miralles (866 m.)

L'Agulla Grossa (847 m)

Pal indicador a l'ermita i castell de Miralles

Pal indicador al castell de Miralles

Pal indicador, anar cap el Castell de Miralles

Rètol de la font de cal Gol

Rètol indicador del Balç de Fontanilles

Seguir recte per la carena

Seguiu pel marge esquerra del conreu