Moving time  4 óra 12 perc

Idõ  5 óra 53 perc

Koordináták 2356

Uploaded 2019. március 21.

Recorded március 2019

3,3
6,6

közel Sant Joan de les Abadesses, Catalunya (España)

Situats a Sant Joan les Abadesses, agafem la carretera d'Ogassa le GIV-5211, aparquem els cotxes davant de l'antiga estació del tren de Sant Joan de les Abadesses i comencem la caminada. Seguim la Via Verda que mena a Ogassa, ens desviem a la dreta per baixar a visitar el gorg de Malatosca, tornem a pujar per continuar per la Via Verda tot anat planejant fins l'estació de Toralles, seguint la mateixa pista i desprès d'un parell de ziga-zagues ens arriba al punt on on lligaven les vagonetes al sistema de cables que les baixava fins la tremuja de descàrrega. Continuem la pista direcció Ogassa, ara tot planejant amb el mínim de desnivell (un 2 o 3 per cent que era el suficient per que les vagonetes baixessin sense cap mena d'energia), passem per l'antiga cimentera de can Balaguer, el bolcador que que servia per bolcar el carbó de la vagoneta a un tobogan que el baixava abaix i que era la font d'energia de la fàbrica de ciment. Passem per el pont de can Maideu, el túnel 1 o Via de Baix. Passat el túnel deixem la via 1 o de Baix per baixar per un camí que trobem a la dreta que ens porta a empalmar la carretera GIV-5211 a l'entrada mateix del poble, avancem per el mig del poble, a la sortida ens decantem a l'esquerra tot passant per davant del poliesportiu, davant de la mina Dolça, el Museu i Fàbrica dels Pans, el Taller i habitatges dels miners, la mina del Pinter, fins l'àrea de pic-nic de la Font Gran. Aquí fem el merescut respir i esmorzar de grup. Continuem la marxa visitan el Prat del Pinter i la seva església de Santa Bàrbara, un antic forn de calç, la mina Juncadella, i ja tot séguin la carretera ens desviem a l'esquerra per un corriol que ens porta a Can Camps, aquí, visitem la mina de La Gallina, una mina oberta i un lloc de càrrega de les vagonetes. Avancem i desprès de fer un tram del Camí d'Ogassa girem a l'esquerra per continuar per el camí/rampa on baixavan les vagonetes amb el material que extreien de les mines de Can Camps. Anem a empalmar el Camí de Surroca de Baix a Can Coll, seguim aquest camí, deixem la casa de turisme rural de la Pesallarga i Can Barranquet a l'esquerra, desprès d'un bon tram d'asfalt i una bona pujada, arribem al coll torrent de les Aiades (hi trobem un rètol), aquí deixem el Camí de Surroca i agafem per l'esquerra el camí del Taga a Sant Joan de les Abadesses fins el coll d'Art, on hi tornem a fer un petit respir tot contemplant la pedrera en explotació sota el mateix coll. Avencem ja tot de baixada per el mateix camí del Taga a Sant Joan passant per els Soleis de la Rovira que ens menen finalment a l'antiga estació de Sant Joan, punt de la sortida del mati, i a on tenim els vehicles aparcats.
parkoló

Sortida

Aparquem al voral de la carretera d'Ogassa la GIV-5211 i davant de l'antiga estació del tren de Sant Joan les Abadesses i comencem la caminada.

Gorg de Malatosca

Diu la llegenda que al gorg de la Malatosca, refugi d’éssers màgics, hi anaven sovint a trobar-se les bruixes d’aquestes contrades. En un d’aquells aplecs, les bruixes van cridar una llevadora de la vila, perquè una d’elles estava a punt de tenir una criatura i necessitaven el seu ajut. En pagament pels seus serveis, les bruixes van donar una faldada de llenties a la llevadora que, tota enrabiada pel que considerava una mala paga, va llençar les llenties riu Ter avall. Però l’endemà, quan la llevadora es va posar el davantal, va adonar-se que una llentia li havia quedat encastada… i que s’havia convertit en or! Les llenties que havia llençat eren màgiques! Informació procedent de; https:www.youmekids.com Excursions amb nens.

Estació de Toralles

Aquí era l'estació final on arribava el tren procedent de Sant Joan de les Abadesses i lloc on carregaven el carbó i el ciment (inaugurat el 1880 aprox. fins el 1967 data del final de l'explotació minera de la zona). Mentre giraven la maquina i preparaven la tornada, les vagonetes plenes de carbó i ciment que baixaven de les mines d'Ogassa i de la cimentera de can Benet descarregaven el seu material damunt d'una tremuja que queia dintre dels vagons de càrrega del tren a fi de ser transportat als seus punts de comercialització.

La Meseta de Baix

En aquest punt, les vagonetes que baixaven per la inèrcia de la pendent de la Via 1 o Via de Baix i carregades de material aquí a la Meseta de Baix, les lligaven a uns cables que les baixava fins a la tremuja de descàrrega de l'estació de Toralles. Com que el sistema de cables eren un circuit tancat, el pes de les vagonetes carregades era suficient per una vegada bolcat el material damunt de la tremuja, i, continuant lligades al sistema, sense cap mena d'energia les pujava a la Meseta de Dalt, on aquí les desenganxaven dels cables i mitjançant la pendent que tenia la Via 2 o Via de Dalt (a l'inrevés de la via 1 o via de Baix), arribaven de nou a Ogassa per tornar a carragar-les.

Cimentera de Can Balaguer

L'antiga cimentera de Can Balaguer en runes, una llàstima del seu estat de conservació.

Bolcador de les vagonetes del carbó

Restes del sistema de descarregar el carbó: una tremuja amb un bolquet que permetia girar tota la vagoneta per abocar el carbó a un tobogan fet d'obra i amb dos tubs metà-lics a la part final que nodrien de carbó als forns de la fàbrica de ciment de Can Benet per la cocció de la pedra.
Tunnel

Túnel 1 o Via de Baix

Per el Túnel 1 o Via de Baix baixaven les vagonetes carregades.

Ogassa

Mina Dolça

Fàbrica dels Pans de carbó

Aquí si fabricaven els Pans de carbó. S´utilitzava conglomerat de pols de carbó i brea per aconseguir una massa en forma de pa d'uns 40x20 cm. que finalment es posaven a uns forns a temperatures altes. Aquestes peces s'utilitzaven com a combustible per vaixells i les màquines de vapor dels trens de finals del segle XIX fins que aquestes van ser substituïdes per locomotores elèctriques.
kút

Font del Pla Inclinat de la Ramona

Font del Pla de la Ramona, mina de la Ramona i el taller de reparacions.
Picnic

Àrea de pic-nic

Àrea de pic-nic de la Font Gran.

Veïnat

Veïnat del Pinter amb l'església de Santa Bàrbara.
kút

Font del Pinter

Antic forn de calç

Mina la Juncadella

Continuem per l'esquerra

Can Camps

Mina de La Gallina

Mina de la Gallina davant de Can Camps.

Mina la Ramona

Casa de turisme rural

Casa de turisme rural de La Pesallarga.

Seguim per l'esquerra

Al coll d'Aiades seguim per l'esquerra i per el camí del Taga a Sant Joan de les Abadesses.

Continuem per l'esquerra

Hágó

Seguim per la dreta

Situats al coll d'Art veiem, la pedrera d'àrids de Can Balaguer, i al fons l'antiga cimentera. Nosaltres seguim per la dreta avall i per el camí de Sant Joan les Abadesses al Taga.

Continuem per la dreta

Arribada

Arribada i final de l'interessant caminada d'avui.