Moving time  2 óra 54 perc

Idõ  3 óra 31 perc

Koordináták 2355

Uploaded 2020. november 12.

Recorded november 2020

3,3
6,6

közel Castellet, Catalunya (España)

Aprofitant que tenim que fer unes gestions a l’Alt Penedes hem fet la volta al pantà de Foix visitant Castellets.
Anem al Parc Natural de Foix, que pertany a la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, situat en el punt en què es toquen les comarques del Garraf i les de l’Alt i el Baix Penedès, s'articula al voltant del pantà, té un ric patrimoni arquitectònic, protagonitzat pels castells de Penyafort i de Castellet. Ens dirigim a l’espectacular nucli de Castellet, situat en una cinglera a la riba nord del pantà de Foix i que encara conserva les seves arrels medievals. Aparquem i comencem a caminar pels seus carrerons, trobem un mirador sobre el pantà als peus del majestuós castell, declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, va ser construït amb la intenció de controlar el sector oriental de la plana del Penedès durant el conflicte entre cristians i musulmans, actualment seu de la Fundació Castellet de Foix, centre Unesco-Fundació Abertis per a les Reserves de la Biosfera Mediterrània, seu de la primera col·laboració pública i privada participada per aquesta agència de les Nacions Unides. El castell està situat en una zona privilegiada dalt d’un turó presidint el pantà de Foix, ha patit diverses transformacions, barrejant diferents estils arquitectònics. A la part més alta hi ha l’església parroquial de Sant Pere de Castellet, d’origen romànic declarada bé cultural d'interès local. Si accedeix per una ampla escala de pedra i d'un atri cobert per volta de canó, adossada a l’església hi ha l’antiga rectoria, avui l'accés està en obres.
Sortim del poble per darrere l'església, al costat de la font agafem el sender PR C 128 que coincideix amb el GR 92, ens endinsem al bosc direcció a la serra Mala, carenegem sobre la roca que l’erosió ha deixat al descobert, gaudim de bones vistes sobre la Plana del Penedes. Arribem a la formidable masia de cal Balaguer, actualment abandonada. Deixem el GR i iniciem el fort descens cap al fondo de Coma Pineda. Passem per sota de l’aqüeducte de les aigües de Vilanova i la Geltrú i anem a buscar la carretera. Després d’un revolt molt tancat, assolim la part alta de la presa del pantà de Foix. Creuem la presa i seguim un corriol que surt a mà dreta i que planeja resseguint la riba del pantà fins a cal Bladet, un petit nucli format per un conjunt d'edificis i envoltat per una tanca de protecció, antiga construcció que consta d’habitacles i corrals envoltats d’un baluard, amb les seves parets encalades.
Agafem un corriol que s’enfila el bosc cap a la masia de la Creu per enllaçar amb la ruta SL C 91 de la font de l’Horta que discorre per un corriol que davalla per un bosc ombrívol d’alzines, a mitja baixada en una raconada bucòlica trobem la font, situada sobre antics bancals de cultiu. Va ser restaurada al juliol de 2015, restablint el pas de l'aigua, però avui no brolla. Continuem el sender que baixa cap al torrent de la font de l’Horta, que creuem el pont i anem a la carretera, per on tornem a Castellet. Al arribar al poble veiem l’aparcament a l’antiga cantera, on hi ha representació de l'extracció i elaboració de la pedra ambientada a finals del segle XIX amb figures de mida real. Per tot el poble hi ha figures d’oficis, pujant de l’aparcament al poble trobem les figures en homenatge al ruc català situat darrera de l'històric forn de pa de Castellet. Més endavant a la pared del forn un gravat de ferro que il·lustra l'activitat a l'interior del forn a mitjans del segle passat. Davant del forn una escena quotidiana que recrea una trobada casual de veïnes de Castellet a la porta del forn cap als anys 60.
Hem tingut un temps sensacional, després d’uns dies de boira persistent al Segrià hem pogut veure el sol, que ha alternat amb estones de núvols prims, amb una temperatura primaveral.
Vár

CASTELL DE CASTELLET

Castell documentat des del segle X, ha sofert successives reformes i ampliacions en èpoques posteriors. L'any 1405, la família Torrelles comprà el castell i aquest passà a tenir un caire més residencial que defensiu, moment en que es construeix el palau gòtic. El 1990 l’adquiri l’empresa Abertis que hi establi la seva seu social. El castell es pot visitar
Vallási helyszín

amb SANT PERE DE CASTELLET

Situada a la part més alta del poble, és d'origen romànic. L'edifici contigu al de l'església és l'antiga rectoria, avui casa de colònies, i data del 1878. Al costat hi ha un monument de vitrall amb escenes de pagesos a la vinya
Csúcs

SERRA MALA

Romok

CAL BALAGUER

Híd

AQÜEDUCTE AIGUES DE VILANOVA

Aquest aqüeducte tenia el nom de Príncep Alfons, portava l’aigua d’una font de prop de Castellet fins a Vilanova i la Geltrú, Quan es va inaugurar el pantà va quedar submergit en el pantà de Foix i fora d’ús

PRESA PANTÀ DE FOIX

El pantà es va construir amb la finalitat principal de satisfer les necessitats per al reg dels camps dedicats a la tasca agrícola. Avui, el pantà de Foix té funcions més recreatives que la de mer subministrament d'aigua. Les seves aigües no són aptes per al consum humà atès que procedeixen de la depuradora de Vilafranca del Penedès.